Smisurata preghiera

To be or not to be? (part I)


Hamlet (Atto III, scena I).To be, or not to be: that is the question:whether 'tis nobler in the mind to sufferthe slings and arrows of outrageous fortune,or to take arms against a sea of troubles,and by opposing end them? To die: to sleep;no more; and by a sleep to say we endthe heart-ache and the thousand natural shocksthat flesh is heir to, 'tis a consummationdevoutly to be wish'd. To die, to sleep;to sleep: perchance to dream: ay, there's the rub;for in that sleep of death what dreams may comewhen we have shuffled off this mortal coil,must give us pause: there's the respectthat makes calamity of so long life;for who would bear the whips and scorns of time,the oppressor's wrong, the proud man's contumely,the pangs of despised love, the law's delay,the insolence of office and the spurnsthat patient merit of the unworthy takes,when he himself might his quietus makewith a bare bodkin?  Who would fardels bear,to grunt and sweat under a weary life,but that the dread of something after death,the undiscover'd country from whose bournno traveller returns, puzzles the willand makes us rather bear those ills we havethan fly to others that we know not of?Thus conscience does make cowards of us all;and thus the native hue of resolutionis sicklied o'er with the pale cast of thought,and enterprises of great pith and momentwith this regard their currents turn awry,and lose the name of action.[Per i non anglofoni, propongo una mia traduzione del testo... ]Essere o non essere: questo è il problema:se sia più giusto nell’animo sopportarei colpi e i dardi della sorte insolenteo armarsi contro questo gorgo di guaie nella lotta por loro fine. Morire. Dormire,nulla di più: e nel dormire, dire che poniamo fine alle passioni e alle migliaia di sciagureche questa carne eredita: un logorio di cui esser devotamente grati. Morire. Dormire;dormire: magari sognare, sì, questo è il punto;perché, quali sogni possano giungere in questo sonno di morte,una volta sbrogliato questo viluppo mortale,deve farci riflettere: ecco il timoreche dà alla sventura una vita così lunga;altrimenti, chi sopporterebbe il sferzate e i dileggi del tempo, i torti degli oppressori, le offese dei superbi,le fitte di un amore rifiutato, il ritardo delle leggi,la sfrontatezza del potere e il disprezzoche il merito paziente riceve dal volgo,quando egli stesso potrebbe star serenocon un nudo pugnale? Chi porterebbe fardelli,agognando e sudando sotto il peso di una gravosa vitase il timore di quel che c’è dopo la morte,questa landa sconosciuta dai cui confininessun pellegrino è mai tornato, non turbasse la volontàe ci facesse sopportare i nostri mali piuttostoche volare verso altri ignoti?Sì, la consapevolezza ci rende proprio vilie il naturale colorito della risolutezzaè sbiancato dal pallido aspetto del pensieroe imprese e azioni di grande importanzaper questo deviano il loro corsoe perdono il nome di azione.