Post n°198 pubblicato il 20 Agosto 2024 da ginoscirocco
L'OMMU SAPUTU
A ll'arbori, l'ommu sapia già, pe natura: ca ìa manciare, ìa bivire, ìa fare fiji e ìa stare ncortu cu nu begna ccisu. Nu sapia però a cci ìa dare la curpa ca lu sule se stutava tutte le sire e lu llassava a lu scuru o ca se ccucciava a rretu a le nùvele e poi scuppavene troni, lampi e sajette e tanta acqua ca unchiava lu lacquaru ranne e poi spattarrava nchiennu lu cafurchiu a dhu durmia, a rriscu cu rimagna nfucatu. De la luna, ca se mmusciava: mo picca, mo tutta, mo menza, mo nenzi propiu, l'ommu nticu, se ne futtia ca li servia a picca e nenti, ma de lu sule se ne ncaricava e comu, ca li dava la luce, lu cavutu e lu ssucava quannu l'acqua de lu celu lu mmuddhava. Puru tannu lu sule girava, tunnu tunnu pe tuttu l'arcu de lu celu, de la mmane fenca a la sira e quannu nascia de taretu a lu pede de la còrnala, facia lu giru lognu e quannu nascia de taretu a lu pede de gnanna, facia lu giru curtu ma poi, tutte le sire scumparia lustessu e turnava attorna a lu crammane. Trasutu a ssenzi, l'ommu saputu, ntra de iddhu, se ddimannava lu percé ccappavene dhe cose ma de cchiui vulia cu saccia cu cci se l'ìa ppiare ci tuttudeparu nu ccappavene cchiui tutte dhe cose bone, e timia puru cunussia iste canciavene e ddavantavene fiacche. L'ommu de tannu vulia cu saccia ci era ca cumannava a lu munte, cu caccia: fumu, fiamme, petre e cìnnere e cu spatterra acqua russa comu focu, ca lassava la trascina, brusciannu tuttu de dhunca passava. Lu senzu lu purtava cu capisce ca dhe cose nu le putia fare nu paru sou ca, pe quantu forzurutu, nu putia mai bbincire cu rria a puntu cu eggia bonu cu face girare lu sule e la luna e cu li duma e cu li stuta a ssacunnu de comu li dicia la capu sua. E, cusì rrivò a lu cunquibus ca a dha susu a ncelu, ttuccava cu nc'eggia a nforza UNU, tantu putente, ca bbincia cu face tutte dhe cose. Moi se sape ca li primi òmmini su ddavantati saputi docentumila anni rretu, vicinu a nu lacquaru ranne ranne de la vanna de suttu a l'Africa, (BOTSWANA) e de dhai se sparpajara ogni banna e tanti rrivara puru fenca a la “Terra de Menzu a li do' fiumi”. A cquai truvara terra bona e acqua quanta ne vulivene e nu sulu criara tante città nove ma, quasi semila anni rretu, mparara puru, cu scrivene su li cuperchi de crita ncora nfussa, e cusì moi se pote sapire lu nume: de le strappine loro, de le città, de li Rre, de le chesie e de li previti ca zara le turri tise tise, a ngloria de li tanti e tanti ddii e ddie ca s'erene mmentati: unu pe ogni bisognu. Criscennu ncora, la Terra ntra li do' fiumi, nu li bastava cchiui e se llargara fenca a lu mare (Mediterraneo), piannu pussessu, cu le bone o cu le fiacche, de tutta dha striscia de terra, ca moi se chiama “mezzaluna fertile”, ca nzigna de lu colfu Persicu e spiccia a l'Egittu a dhu erene già rrivati l'Egizi. A l'ingrossu, a ntra ddha Menzaluna, abitavene: Elamiti, Accadi, Assiri, Fenici, Sumeri, Babilonesi, Ebrei, Egizi e tanti avitri, e tutte ste strappine se criara: città, chesie, turri e centanara e centanara de Ddii e Ddie. Ste chesie le criavene: cu rincraziene li ddii boni, ca facìvene ccappare cose bone oppuru cu se tennu boni li ddii fiacchi cu nu fannu ccappare cose fiacche. Puru ca tutti st'òmmini la panzavene o modu luru, li ddii se ssamijavene tutti ntra de iddhi, puru ca tanivene numi e nascite scance maperò tutti erene fatti de spiritu, ca nu tanivene lu corpu e pe quistu nu se facivene bbidire de ciuveddhi e ciuveddhi ane cuntatu mai, ca l'ane visti, ci nu li previti, a nsonnu. De tutte ste strappine ca truvara postu su dha terra, sulu l'Ebrei bannunara li primi ddii loru, ca se ccucchiavene cu le beddhe fije de l'òmmini, e se ne scùcchiara UNU SULU, tantu brau ca bincia a tuttu e bastava pe tutti. Poi, cchiù susu de dha terra, ivene truvatu postu l'òmmini ca se facivene chiamare Creci ca s'erene mmentati nu saccu de ddii e ddie, puru isti senza corpu comu tutti Quarche tiempu dopu, su la stozza de menzu a la striscia de terra ca sta a mmenzu mmare, se unira li Latini cu L'Etruschi e nascira li nnantisciuti de Roma ca, pura ca tanivene già quarche ddiu loru, pe paura cunussia nu li bastavene, se mpossessara de quasi tutti li ddii creci ma, stannu a Roma, isti nu ne mbrufittara mai de le fije de l'òmmini. Poi, la strappina de Roma, dopu na menza mijarata d'anni, tuttuccotu bannunò tutti li ddii, soi e de li Creci e se ssuggiattò a UNU SULU, chiru de l'Ebrei ca, tanìa ncora lu viziu de le fìmmene de li primi nnantisciuti soi e, mbrufittannu de na caruseddha, se fice fare nu FIJU e lu mmannò cu prèdaca a ngiru “tante cose nove” ca nu piacìvene a ciuveddhi e cusì, pareddhu, fice na fiacca fine. Panzannu bomu, dopu tuttu stu discorsu, su ssicuru ca: nunn'è Diu c'ane criatu l'ommu ma è l'ommu ca s'ane mmentati li ddii. Stu penzamentu spieca percé de òmmini saputi ncinn'è na spece sula, ca mbrazza tutte le strappine sparpajate su sta Terra, de Dii mbece, nci ne suntu a mijara, percé ogni strappina s'ane mmentati li soi.
Annotazione Dalla Bibbia:
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Post n°197 pubblicato il 20 Agosto 2024 da ginoscirocco
LE MURE
Osci, a la televisione, m'aggiu custata na carusa de dhe vanne c'ane llassatu lu postu fissu e s'ane misa cu chianta le chiante de scrasce. Me su ssuti l'occhi de fore panzannu a mama e sorma ca, lu state, nu bbincìvene cu rùnchene le scrasce ca criscivene beddhe llattumate e se stennivene logne logne fenca a sutta a li cippuni e a li pedi de vulia. Na fiata ne facivene ncasciate de mure beddhe duci, nunn'è ca ne nchìvene la ventre ma mmenu ne passava nu picca la fame. Me ricordu ca ttuccava cu ne stennimu cu putimu zziccare chire cchiù beddhe rosse, puru ca le spine ne rascàvene a sagNu l'anche e le razze. Tannu, tutte le chiante ca nascivene spurie a menzu a lu feu e ca se putivene manciare, le ccujivene e facìvene:
Moi nu se pote ccujire nenzi cchiui a menzu a lu feu e ci propiu propiu voi cu te llevi lu spilu cu te custi la sapure de lu manciare de na fiata, ttocca cu bai ttorna a la scola cu te mpari lu nume de le chiante, comu e quannu se ponnu ccujire, comu ttocca cu se còjene e quante chiante te ne poti purtare a casa. |
Post n°196 pubblicato il 30 Giugno 2024 da ginoscirocco
ANNONA Lu pruverbiu dice: sìmmana quannu voi ca a messi meti. E de veru quannu stìvene a cavaddhu de Sant'Antoni, lu trìdici de messi, metìvene prima la biava, poi l'orgiu e poi lu ranu. Li paseddhi, le fave e li pasuli, l'ìvene ggià ccoti e pisati su la liama cu la varra o cu lu maju percene le zìppere de li lacumi se spèzzene meju e li curnòcchili, quannu suntu beddhi siccati, se àprene de suli. |
Post n°195 pubblicato il 30 Maggio 2024 da ginoscirocco
LU SCARIOTA
Quannu Cristu caminava pe terra, cu nu stescia de sulu, se ccumpagnò cu dùdici parsuni, truvati cquai e dhai, passannu pe le vie de la Calilea. Se l'ìa pijati alla bona, ca nu nc'era statu bisognu cu se li scucchia, cu eggene: sozzi soi o furzuruti o de senzu, tantu ttuccava sulu cu stannu de unita e cu sèntene tutte le paràbbele, manu manu ca le predacava. Lu pruverbiu dice “tutti de na ventre ma nu tutti de na mente” e cusì puru ntra sti discipili ncinn'era unu ca nu li scia a geniu tuttu chiru ca lu Mesciu dicia o facia. Nu se llamantava cu ciuveddhi, pe dire la verità, sulu ca mute fiate nu pijava a nsettu le cose ca lu Mesciu cuntava ma, strincennuse ntra le spaddhe, gnuttia e se tania tuttu intra. Stu carusu se chiamava Giuda, nciuratu poi Scariota (traditore), stia quasi sempre pe cuntu sou e se santia nfurtunatu, ca, pe quantu fiacca li putia scire, tania sempre cu mancia e cu dorme. Comu sta dicia, a iddhu nu li piacia lu senzu novu de panzare de lu Mesciu e quannu cuntò lu fattu ca “ci unu te dane nu scaffu ttocca cu lu parduni e cu giri la facce de l'àvatra menza cu te ne faci ncuddhare n'avutru”, macari puru cchiù rossu, iddhu se llisciò la facce cu la manu daritta, strinse li musi e rrignò l'occhi. Nu li parìu giustu mancu lu “cuntu de la vigna”. Puru ca iddhu nunn'ìa zziccata mai na zappa, ca se n'era sciutu sempre a futtipupe de la mmane a la sira e ca nu sapia mancu cci g'era la fatica, puru, ntra de iddhu capia: quantu n'ommu ttuccava cu se scutursa, zzappannu, de sule a nsule, la terra ntustata e poi lu patrunu lu pacava cu li stessi sordi ca dava a ci, macari, ìa sarchiatu sulu nu paru d'ure. Sti panzamenti, però, se li tania pe iddhu e nu spatteculisciava cu ciuveddhi, ca timia cunussia quarcunu lu spruvava e lu Mesciu ne lu cacciava a càvici. Pe la verità de l'anima, quarche palora, piànnula a la luntana, lu Scariota se la scanciava cu lu Tumasu ca puru iddhu paria ca nu se scantava comu l'àvitri discipuli, quannu lu Mesciu “sanava” li malati, li zoppi e li cechi percé nu “cridia” a dhe cose e se menzava ca sutta sutta nc'erene li mbrojarizzi. A lu Scariota li piaciu sulu lu cuntu de “l'urtimi ca ddavèntene li primi” e puru fenca a nu certu puntu, ca nu li scia a geniu lu fattu ca l'urtimi urtimi, vale a dire li malati de lebbra, puzzulenti e scanzati de tutti, ddavantàvene primi passannu de nanzi a iddhu stessu. Na fiata rrivò a puntu cu bannuna tuttu e cu se ne vane pe li fatti soi, quannu ntise lu Mesciu predacare ca “ttocca cu vulimu bene a lu prossimu nosciu comu a nui stessi”; Giuda sturciu la capu de na menza e de l'àvatra e poi la basciò pe nu nzurtu de vòmmucu ca l'era vanutu, panzannu a la scasulità ca li putia ccappare cu mbrazza o, pesciu ncora, cu buzza, nu malatu de lebbra. Ma la fame è fame e Giuda nu llassò la cungreca mancu quannu lu Mesciu cuntò lu cuntu de “Lu Fijiu Scialacquone”. Nu li scumpifferava pe nenzi lu fattu de comu nu sire de famija, putia ddavantare cusì fessa cu llassa, nnanzi cu more, menza rrobba ca tania, a nu fiju vacabonnu e senza core ma cchiù fessa ncora quannu istu, turnatu senza nu sordu, nu ssulu lu pardunau ma li fice puru la festa. Pe dire lu veru, lu Mesciu, quannu ìa nzignatu cu cunta a li discipli, ne l'ìa nticipatu lu discorsu de comu, cu li tiempi novi, ìvene canciare mute cose ntra la Calilea ma Giuda nu se cridia mai ca rrivàva a scancellare tutti li jussi e le sanze ca l'Ebrei s'ìvene passate de ucca a ucca, pe fili e filori, de quannu lu munnu era statu criatu. Lu Scariota nu potte fare a menu cu rrigna lu nasu e, nunn'era pe lu ndoru de l'oju, quannu lu Mesciu dese dènzia a na bona ristiana, cu li strica li pedi cu l'oju prufumatu, nnuttu de dhe vanne e ccattatu cu li sordi de lu meretriciu, ca ci sape quantu l'era vanutu a custare. Oramai ìa fattu lu caddhu e caminannu caminannu, sempre de unita, lu Scariota nu se maravijava cchiui de nenzi, li bastava sulu cu mancia e cu dorme e de le prediche ca santia, de na ricchia li trasivene e de l'àvatra li ssivene. Lu Mesciu oramai era canusciutu ntra tutta la Calilea, voi de vista, voi pe ntisu dire e, quannu lu vidivene passare, li facivene le feste, li davene rricali e li mmitavene a manciare, a bivire e a durmire e, tuttu francu. L'anni passavene e nu giurnu a lu Giuda, li vinne a ncapu lu penzieri ca, de nu mumentu a l'àvutru, putia spicciare tutta dha crazia de Diu percé, manu manu ca se mprossimàvene a Gerusalemme, se ncorse ca èrene picca li ristiani ca li mmitavene cu tràsene ntra casa e, na fiata, ffruntannu nu rabbinu, se ncorse ca istu l'ìa vardati cu l'occhi storti. S'ìa sparsa la vuce ca lu Mesciu predacava sia la “fine de lu munnu” cca la “vanuta a nterra de lu Regnu de Sirsa, ca stava a ncelu”e l'Ebrei, già subbissati de le mmalefatte de lu rre Erode, ncardasciatu cu li nvasori Rumani, se timivene lu pesciu, panzannu a lu Regnu de dhu Diu ca: ne l'ia cacciati de lu Sciardinu, ca l'ìa nfucati cu lu Ddalluju, ca nu ll'ìa scanzati de la guerra de lu Nabbuccu né de li Filistei né de l'àvitri cunfinanti, ca l'ìa mmannata la caristia a puntu ca, pe fame, ttuccò cu se ne fùscene a dha l'Egizi e cu li fannu de servitori pe centanara de anni. Nsomma lu timivene dhu Diu ca l'ìa rricalata la Terra Prumisa sì ma ca nu l'ìa llassati mai cu se la còdene a mpace, facènnuli scire sperti e damerti de cquai e de dhai. Trasuti a Gerusalemme, lu Mesciu predacava e predacava ma li ristiani nu lu stivene cchiui a santire, allora, vistu ca le cose sta se mintivene fiacche deveru, se ndrizzò a la via ca purtava su lu montaròzzulu chinu de pedi de vulia, fice cunzare tàvala, cusì a la bona, e misara susu tuttu chiru ca ivene rricotu cu la questua. Lu Scariota, furbacchione, se mmagginava già ca la cuccagna era spicciata e, panzannu a li giurni de fame ca lu spettàvene de dhai a nnanzi, dese retta e se ncurdò cu nu surdatu spiùne, ca l'ìa vvicinatu de scusi e istu li dese trenta danari a pattu ca li mmusciava, cu nu buzzu, ci era lu Capumesciu ntra tutti chiri de lu sècutu. Giuda, se mise li sordi a mposcia, se mmanisciò cu rria l'avitri a la nchianata, ca era rrimastu rretu, e li secutò fenca a dhu stivene li pedi de vulia, ma se tinne a la larga de l'àvitri e pijò postu a ntàvala pe urtimu, sapennu ca ntra picca tiempu, pe curpa sua, li surdati purtàvene a ncarcere lu Mesciu e, ci pe ci sa, puru tutti l'àvitri. Nu spicciò mancu de manciare, se mprossimò a lu Mesciu, lu buzzò e poi se ne fusciu comu lu jentu, panzannu mò ca, ci deveru era lu fiju de Diu, te pare ca sirsa, nu lu jutava? |
Post n°194 pubblicato il 08 Aprile 2024 da ginoscirocco
LI PRUVERBI
Aggiu sempre ntisu dire e, se dice ncora, ca de li pruverbi de li ntichi, nu ne fallisce nuddhu. Erene li pruverbi ca ndrizzàvene li nnantisciuti nosci ntra la carriggiata de lu stare a pparu a l'àvitri ristiani. Mama, bunanima, li canuscia tutti e ne dicia sempre unu a culure de la circustanza, e jeu, a furia cu li sentu tutti li giurni, me nn'ia mparati na bona pursione. Ma poi me ncorsi ca muti de isti, tanìvene lu pruverbiu cuntrariu e, cu fazzu belanare mama, quannu ne mmuntuvava unu iddha, jeu li rispunnia a tonu. Cu me spiecu meju, tante fiate nu me criditi, ve mmosciu chiri stunati ca me su banuti a mmente e li scriu cu le lettere ca pènnene a manu daritta:
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Post n°193 pubblicato il 08 Aprile 2024 da ginoscirocco
LI CHIANTI CA ME FICI!
Lu state de lu '41 foe cchiù logNu e cchiù cautu de l'ùrtimi anni. Vannamamme prima cu spiccia lu mese de acostu percé l'ua sta ssiccava su li cippuni. Nu chiuvia de nu saccu de tiempu e puru le vulie, senza acqua, nu se ngrussàvene e cadìvene a nterra a nnòzzuli. Nui stìvene ncora a fore le fiche a la Madonna de la Rutta e mama ncarnò mie e sorma la piccinna, ca poi era quasi tre anni cchiu ranne de mie, cu ccujimu le vulie menze siccate, ca poi lu tata le vinnia e li sordi ne li dava a nui. Ccoja tie ca ccoju jeu, fomme boni cu ne nchimu nu menzattolicu curmu, ca sirma lu vinniu pe doi lire e le spartiu: vinti sordi a sorma e vinti sordi a mie. Jeu tania quasi sette anni, ca su natu a gennaiu, ma tannu nu te piàvene a la scola ci nu li tanivi tutti li 7 anni. Mama, mbrufittannu ca la mescia de scola, ca ìa tanire la prima quiddh'annu, era la signurina Sarau, me ccumpagnò a dha iddha e, cu tuttu ca se canuscìvene bone, percé ppena rrivata a Prisicce de dhe vanne cu màmmasa, vinnara cu àbbitene tuttedoi a casa mia, nu vose cu me pia mancu de scusi. Nu giurnu, nzignate le scole, sorma s'ìa ccattare nu quadernu e nu penninu novu ca lu vecchiu s'era ruttu cadennu la pinna nterra e jeu vosi cu bau cu iddha a dha lu Totu de la Parma, ca vinnia le cose de scola e tania la putea a Saggiorgiu, rretu a li Suronzi. Me ccattai, cu me mparu cu scriu, nu quadernu a richi de prima e nu làbbisi e spisi menzi sordi de tutti chiri ca tania, percé quattru se ne scira pe lu quadernu e cinque pe lu làbbisi. Li ùnnici sordi rrimasti me li chiusi boni boni ntra lu ccasciteddhu de rame janca ca mama m'ìa rricalatu, doppu ca s'ìa sucate le pastije de lu Rressole, cu li passa la doja de cannavozzi, Mancu a la fera de Santu Ndrea e mancu pe le feste de Natale, vosi cu me spennu dhi ùnnici sordi ca m'ìa buscati cu lu suduru de tanta fatica e me rrimàsara sani sani fenca a lu diciassette de marzu, quannu la mmane mprima ttuccò cu bau, a paru a tutta la famija e, a la mpede, fenca a Dacquarica, ca era mortu lu nonnu Luviggi, lu sire de mama. Dha mmane facia friddu e me misi lu capputteddhu cu lu capucciu ca m'ìa fattu mama prima de Natale percé l'ìa ccumpagnare cu ssiste sirsa ca nu stia bonu percé le quattru suluri s'ìvene ncurdate cu stannu na samana padunu cu bàdene a li bisogni de lu tata loru malatu. Prima cu ssimu de casa, me vìnnara a mente l'ùnnici sordi e, cu nu li llassu de suli, me pijai lu casciteddhu ca tania ccucciatu, panzannu mo ca me putìvene sarvire a lu bisognu. Rrivamme a casa de lu nonnu ca stia su la via de li Pedaci e facia agNulu cu la via de la Nucita de la menza de la chiazza de Saggiuvanni. Truvamme la casa china de gente e passai tutta la mmane trasennu e ssennu de la casa de intra a dhu lu nonnu stia stisu mortu su lu lettu ranne a sutta a l'arcova. Ogni fiata ca trasia e vidia mama chiancire, chiancìa puru jeu e quannu me ne ssia, scia cu sciocu ntru sciardinu cu la sula cucina, quasi sozza mia, ca tutti l'àvitri diciottu èrene mutu cchiu ranni de nui. Versu menzidia lu sule nzignò a scarfare l'aria e, pe lu càvutu, ttuccò cu me lleu lu capputteddhu e cu lu mintu susu a chiri de l'avitri ristiani ca stìvene mmuntunati susu a la banca, ntra la casa ppena trasi, posta propiu su lu ntavulatu de lu traùcculu cu scinni sutta a la cantina. Me ncorsi ca m'ìa straccatu cu tegnu lu casciteddhu de li sordi, pe tutta la mmane, passatu de na manu all'àvatra e cusi panzai cu lu ccucciu ntra lu capucciu de lu capputteddhu meu, nturtijatu bonu bonu. Nu l'issi mai fattu! La sira quannu mpunìu lu sule e se fice ssantire lu friddhu, cercai e truvai lu capputteddhu meu, ma ntra lu capucciu nu nc'era cchiui lu casciteddhu cu li ùnnici sordi mei, me l'ìvene rrubbatu. Me misi a chiancire pe daveru cu tantu de làcrime a l'occhi. Le ristiane ca me vidìvene a dhu statu me mbrazzàvene e me cunfurtàvene, dicennu:”vardati, ristiani mei, comu è dispiaciutu stu vagnone c'ane persu lu nonnu. Ci sape quantu li vulia bene!” Ciuveddhi sippe mai ca jeu nu chiancia pe la dulore de lu nonnu mortu maperò ca m'ìvene rrubbati tutti li sordi mei. Sulu dopu sìdici anni sippi ca li sordi se l'ìa rrubbati cucìnama lu Ucciu de la Zi Cesira, pace a l'anima sua! |
Post n°192 pubblicato il 21 Febbraio 2024 da ginoscirocco
A LI MARINI
Nu state, de li primi anni cinquanta de lu seculu passatu, a lu nunnu Tore Caddhipulinu, ca stia de casa su la via LogNa, li vinne a ncapu cu chianta na vigna su la stozza de terra ca tania a sutta a li Marini, propiu a dhunca moi nc'è lu club Ravezzu. A dire lu veru, nu sapia mancu ci a sutta a lu cannitu nc'era terra bona o sulu rena, percé la zona era stata, fenca a picca anni rretu, sempre nu lacquaru de acqua duce mmiscata cu chira salata e sulu de picca anni, ìvene fattu lu bacinu ca se ssuttava tutte le lacquare. Cu bide ci deveru la terra era bona pe l'ua, vose cu manna, pe quarche giurnu, lu fiju manzanu cu la bricicletta, cu tantu de fàvice cu taja le canne e cu tantu de zappa cu face na prova a li quattru agNuli de la stozza. Mujerasa timia cunussia ccappava nenti a dha ssutta, sulu comu nu cane e cusì dimannò, quasi a cumannu, a lu fiju piccinnu, ca de nvernu studiava a Lecce ma ca moi stia vacabbonnu, ci pe ci sa vulia cu bascia cu li face cumpagnia. Lu Vitucciu, istu era lu nume de lu fiju piccinnu, prima cu li rispunne de sine o de none, vose cu dimanna a li cumpagni soi, vale a dire a mie e a lu Ntoni, ci vulìvene cu sciamu tutti de paru. Partimme nu lunidìa a la mmane ppena ssutu lu sule, tutti e quattru de paru, su do' briciclette stracariche de rrobba ca ttuccava cu ne basta, pe quasi na samana. Rrivamme a li Marini ca era ncora mprima e, a ngiru, nu vìttime anima via. S'era fatta quasi menzidia quannu a nu centanaru de metri de nui, scuprimme na vagnunceddha ca fuscia su la rena nfussa e na carusa la secutava pe sciocu. Dopu picca, se vvìcinara a nui e sapimme ca era furastiera de dhe vanne, ca ìa spusatu nu puliziottu de sutta a nui, ca durmìvene ntra na pajara picchi luntana e la socra le vardava de dha vanna a li peschi. La carusa de na vanna stia prisciata, ca l'aria de mare facia bonu a la vagnona, comu n'ìa dittu lu dottore, ma de l'àvatra se vidìa, luntanu nu miju, ca nu se truvava bona. Puru li giurni dopu, se vvicinò, pareddha, ca vulia cu cunta cu nui ca capìvene chiru ca dicia, mentre la socra nu la ntennìa filu e puru issa nu capia la socra, ca cuntava n'àvatra ligNua. La sira notte, a lu scuru, scurgimme na luce, ddumata a ntra la casa de lu Llucciu Crai, ca stava propiu a dhu spiccia la via ca vene de Prisicce e cusì, curiusitusi, ne mprossimamme cu bidimu ci nc'era a quidd'ura. Tutti prisciati scuprimme ca la casa era stata pijata a nfittu de nu finanzieri paesanu nosciu ca stava a dhe vanne e g'era vanutu a mmare cu la mujere e le do' fije caruse zite, cu se fannu li bagni. La sciurnata la spicciamme felici e cuttenti percé le vagnone tanivene lu giradischi e cusì ballamme fenca a notte fatta. Lu primu giurnu manciamme sulu le fraseddhe spunzate a mare cu li pummadori ma poi a lu crammane facimme nu focalire cu tre petre beddhe rosse e susu mintimme la cazzalora cu l'oju, la cipuddha, li pummadori e le padate e quannu iste parìvene cotte, calamme nu menzu chilu de cannòccili. Istu ddavantò lu manciare de la menzidia de tutti li giurni mentre a la sire fraseddhe, pummadori e sprunzali. Menumale ca lu finanzieri se offriu cu ne face nchire lu mmile cu l'acqua de la sterna sua ca si no ci sape fenca a dhu nn'erene uti scaffare cu la truvamu, ca chira de la surgente pe quantu duce, sempre salata era. A la vèspara de lu quintu giurnu, dopu l'urtimu bagnu a mare, rricujimme tutte le stozze e partimme cu ne turnamu a casa noscia felici e cuttenti. Quante fiate, l'anni dopu, quannu ne truvàvene tutti de paru, ne prisciàvene, panzannu a dhi giurni passati de suli, cu lu mare tuttu pe nnui, mentre moi, su la rena, nu trovi postu mancu cu stenni na stusciafacce! |
Post n°191 pubblicato il 19 Febbraio 2024 da ginoscirocco
LA SANTA FAMIJA Maria - Essi a dha fore e pija nu picca d'aria frisca. Manueli – Cci fazzu, ca esso? A dhu vau? Maria – Meju cca cu rrafiati l'ùmmitu de quaintra, ca de quannu bannunamme la casa dudici anni rretu, nunn'è trasutu cchiui mancu nu picca de sule e minti puru ca ruma l'àstricu de susu a la liama e stamu propiu frischi. Manueli – Puru ca voju cu essu, cu ci me ccucchiu? Lu sai ca nu nci su vagnoni sozzi mei. Chiri cchiù ranni se sèntene carusi e chiri cchiu piccinni pùzzene ncora de latte. Maria – Nci su tante vagnone pare toe a ngiru, scùcchietene una e nzigna cu penzi a lu nnanzibbanire. Manueli – Attorna me nzurti cu le vagnone, nu boju nancu cu le sentu nnuminare, ca su tutte menze sceme e me vàrdene comu quannu ca me l'aggiu mbrazzare a una una. Maria – Ai vistu, fiju meu, comu te bràmene. Manueli – Nu me nterèssene le fìmmene, jeu voju cu cuntu e cu sciocu cu li sozzi mei, comu facia quannu stàvene a l'àvatra casa. Maria – Nunn'è ca putìvene rrimanire sempre a ddhai, la casa noscia ista è, lu sai no, ca te l'aggiu cuntatu lu fattu, percé ttuccò cu ne fucimu de mmane mprima ca lu Rre de tannu vose cu face la stragge de li vagnoni ppena nati. Manueli – E percé nunn'iti passata vuce a tutti chiri ca tanìvene vagnoni piccinni comu mie e l'iti llassati ccidire de dhu nanniorcu ssatanatu? Maria – Fiju meu, nu nc'era tiempu, sirda lu sippe de notte a nsonnu e ttuccò cu ne mmanisciamu, cu partimu a lu scuru, prima cu fazza giurnu, cu nu ne vide ciuveddhi. Manueli – Eh mò cc'iaggiu ffare, ci nu tegnu mancu nu cumpagnu paru meu ntra tutta la Calilea? Pozzu castimare l'anima de dhu discraziatu ca fice ccidìre tanti nnucenti. Maria – Nu lu dire mancu pe schierzu, ca faci paccatu, percé, comu tutte le cose, puru dha stragge è banuta pe bula de Diu. Manueli – Senti, mamma, me cuntasti ca puru cucìnata la zi Lisabetta era prena apparu a signuria ma nu m'ai dittu ci fice màsculu o fìmmana. Maria – Propiu ieri aggiu vista la cummare Sara ca tene nu frate spusatu a lu paese de cucìnama e m'ane cuntatu ca fice nu masculeddhu e bbincìu cu lu ccuccia a ntra na rutta e scampò a la stragge. Manueli – Allora nu suntu lu sulu scampatu, tegnu puru nu cucinu sozzu a mmie? Mo sa cci fazzu, nu giurnu de isti, partu ca voju cu ba lu trou, ca sempre sagnu nosciu, è. Maria – Spetta, famme cu te spicciu de cuntare tuttu chiru c'aggiu saputu. Pare ca, stannu sempre de sulu, ane nzignatu cu spaleggia de capu e cusì ane bannunata màmmasa e se n'è sciutu a la ventura ripa ripa a lu fiume Giordanu. Prèdaca ca sta spetta lu Messia e l'annu vistu llavare la capu a li ristiani cu l'acqua fridda de lu fiume. Penza cci dulore dha pòvara cucina mia, rrimasta cattia e bannunata puru de dhu sulu fiju ca tania. Manueli – E mo la zi Eli è rrimasta propiu sula sula? Nu tene àvitri parenti? Maria - None nu tene cchiui ciuveddhi. Ma basta cu sti discorsi, senti, percé nu te ne vai a ntra la putea de sirda cusì te mpari l'arte de faligname? Varda ca moi sirda è ddavantatu mesciu bonu, lu meju de tutti li dintorni percé s'ane spratticatu bonu bonu a dhunca stìvene, ca a dhai li mesci tennu fierri cchiù fattimposta e sannu fare le stozze mutu meju de cquai. Munueli – Nu me piace cu fazzu l'arte de lu tata. Maria – Te sbaji ca è nu bonu mistieri. Manueli – Mamma essu cu me fazzu nu giru. Maria – Ah, mo te nn'essi, nu te cunfìnfara lu discorsu cu mpari l'arte de lu tata. Manueli – None, nu boju cu ddaventu faligname, voju cu fazzu comu lu fiju de cucìnata. Maria – Ma cci dici mmenu! Si mpacciutu? A dhu vai sulu, spertu e damertu ca nu canusci ciuveddhi? Manueli – Nu te mpaurare, mamma, voju cu prèducu puru jeu, ma nu moi, cchiù dhai. Maria – Fiju meu e cci faci, ne bannuni puru tie? Manueli – Aggiu ntisu dire ca, picca prima cu rrivi a lu mare, chiru Mortu, nci stannu mute rutte chine de mònici ca tennu nu saccu de storie ntiche, scritte a tutte le lignue. Sti mònici mpàrene li vagnoni cu le lèggene cu ponnu canuscire la storia ntica de l'Ebrei e cu sannu comu Domineddiu scucchiò sulu nui, ntra tutte le strappine ca nc'èrene su la terra e puru comu fice scire sperti e damerti, senza rriggettu, tutti li nnantisciuti nosci e mancumale ca se l'ìa scerti e ca li vulìa bene. Maria – Fiju meu, le palore ca dici su castìgnete a nfacce a Diu e chiovi mpizzudati pe lu core meu. Manueli – Nu te pijare pena, mamma, nunn'è ca me ne vò crai, imu ncora de scire a la Chesia Ranne de Gerusalemme, cumu m'ane prumisu lu tata, ca vole cu me ligistra su lu libru, ca a dhai ncora nu sannu mancu ca nci suntu e ca su viu. (entra in casa il padre) Peppi – Ai raggione, fiju meu! Sta me ncordu cu li capi de quattru famije de li dintorni e cusì sciamu tutti de paru a lu pellecrinaggiu e te mmosciu a lu Capurabbinu ca è menzu parente nosciu, a la luntana però. Manueli – Crazie, tata, stu jaggiu lu fazzu cu tuttu lu core. Peppi – Ncortu però cu nu te scappa “ca si natu cquai” e ca ne simu fusciuti cu te scampamu a la morte, ca si no me fannu nu saccu de dimanne de comu fici cu sacciu de la stragge. Manueli – E cci se ne ncàrichene iddhi, tantu oramai lu Rre è mortu. Peppi – Cittu! Fanne comu te dicu jeu, ca è meju pe tutti. Dicimu ca “nui nn'èrene sciuti a dhe vanne, già prima cu se sape de la stragge”, dicimu ca m'ìa spràtticare comu mesciu e poi a dhai, si natu tie. Manueli – Comu dici signuria, tata. Peppi – Cci g'è ca voi cu faci? Aggiu ntisu ca voi cu te ne vai de casa, ca lu mistieri meu nu te piace. Manueli – Sine, tata, comuquannu ca me sentu chiamatu, voju cu me mparu cu prèducu e cu fazzu le mmacarie cusì jutu li ristiani ca tennu fame, ca camìnene stroppi, ca su cicati e mmalazzati ca nu tennu ciuveddhi ca li juta. Peppi – Brau, fiju meu! Faci bonu! Maperò rrimagnu fiaccu percé te ne vai de casa, ma ci ista è la “chiamata”, sia fatta la vuluntà de Diu, ttummu la capu e passu de fessa ttorna, comu m'è ttuccatu cu fazzu tante àvetre fiate, pe lu bene tou e de màmmata. |
Post n°190 pubblicato il 16 Giugno 2023 da ginoscirocco
LA SCOLA A PRISICCE-ACQUARICA
Lu primu nnizziu de scole a Prisicce se ippe lu 1559 quannu morse lu riccu Martinu Alfaranu e llassò tutta la rrobba a li monici Carmelitani de Lecce a pattu ca ìvene custruire a Prisicce nu Cumentu cu le SCOLE. Issi custruira lu Cumentu, la chesia de la Madonna de lu Carminu e le scole ma le aprira sulu pe ci tania sordi. Cu nu beddhu sartu a nnanzi, rrivamu a li primi anni de lu 1800, quannu nchianò comu Rre de Napuli Giuacchinu Murat ca llevò tutta la rrobba a li Cumenti e mise lu jussu de le scole franche pe tutti, ma nu fice a tiempu ca lu Regnu sou spicciò cu la caduta de Napuleone e poi puru ca ia vulutu a dhu li truvava tanti mesci de scola seculari, ca fenca a tannu lu sapire era sulu a manu de monici e previti? L'annu 1857 don Giacumu Arditi ccucchiò nu picca de sordi cu li dane a li Monici Carmelitani, ca erene turnati e ìvene ripijatu pussessu de lu Cumemtu, a pattu ca ìvene aprire le scole franche pe tutti. Li monici nu ntìsara raggioni percé le scole erene la sula ntrata ca tanivene e li sordi ccoti nu bastavene. Cu l'Unità d'Italia le cose nzignara a canciare e lu 1877, lu Ministru Coppinu nci la fice cu minte li primi do' anni de scola elementare franchi e a nforza pe tutti. Maperò passara muti anni ncora prima cu rrivene le scole a ntra tutti li paesi, puru chiri piccinneddhi de lu Capu, comu lu nosciu. A Prisicce e d'Acquarica, a li primi anni de lu novecentu, le scole funziunavene ma nu tutti li vagnoni ne mbrufittavene percé “li tata” , sbajannu, purtavene li fiji cu fatichene a fore meju cca cu perdene tiempu a la scola. De lu sbaju rossu ca ìvene fattu, se ne ncòrsara de cchiui li surdati nosci quannu partira pe la Guerra Ranne e vìttara ca, cu lu dialettu, nunn'erene boni cu capiscene e cu se fannu capire de l'àvitri. Chiru ca li murtificò de cchiui foe lu bisognu cu se vòtene de cquai e de dhai cu se fannu scrivire e liggire la posta. Comu pe tutte le cose, puru pe le scole nci vose lu tiempu sou e chianu chianu, pijara pede e cusì l'annu 1923, lu Cuvernu fice le scole franche e a nforza pe tutti fenca a la quinta elementare. Sta fiata erene picca li “tata” ca nu mmannavene li fiji a la scola ma erene muti li vagnoni ca de suli scucchiavene lu fore o la putea cu mparene nu mistieri. La fame de scola era crisciuta puru a ntra la pòvara gente e li vagnoni de Prisicce ca vulivene cu bannu a le Scole Medie ttuccava cu se scàffene fenca a Alessanu a dhunca nc'era la “Scuola Media Parificata”. Na paisana noscia, cu tegna ccuttenta la fija, la panzò bona cu pija a nfittu na casa a Alessanu a dhu, pe picca sordi, dava de manciare e de durmire puru a avitri vagnoni. Ci nu putia mancu cacciare dhi picca sordi, se pijava la bricicletta de lu tata o de lu frate ranne e se facia li sei chilometri de via nfricciata, tutti li giurni cu l'acqua, cu lu sule e cu lu jentu. Appena spicciatu lu state de lu 1942, rrivò puru pe mie lu primu giurnu de scola. Quidd'annu, cu la mira de l'Imperu, lu numuru de vagnoni era crisciutu e nu bastavene cchiui su la Cumune, le do' classi de prima, una pe li masculi e una pe le fimmene, e cusì ne cunzara n'avatra pe masculi e fimmene a ntra la rimesa de mesciu Cesere Caravecchia, a ntra le Palate, a dhunca ìvene misi li banchi comu a na scola vera. Stu ntravuju durò sulu quidh'annu percé poi, de la sacunna classe fenca a la quarta lu numuru de vagnoni se ssuttijò e bastara le sule do' classi su la Cumune. A la quinta poi nn'erene rraduti tantu ca cu dhi picca rrimasti trasimme, masculi e fimmene, ntra na classe sula. Mama, cu la mira cu bau a lu siminariu cu me fazzu prevete, comu lu ziu sou donn'Acustinu Mele (Crai) o comu li do' zii de sirma don Giuseppe e don Salvatore Bisanti, me mmannò cu fazzu l'esame d'ammissione a la scola media. Era lu 1947 e propiu dh'annu lu professore Michelinu Cazzatu de Prisicce, se mmentò la Prima Media a casa sua e cusì pe mie se aprira tre porte:
. scire a pacamentu cu avitri 10 vagnoni de classi scance, puru superiori, a casa de don Salvatore Stasi, canusciutu de cchiui comu Papatore. Jeu ìa vulutu cu bau cu li pari mei, a la scola de lu Cazzatu ma mama me mmannò a dha Papatore percé se pacava cchiù picca. L'annu dopu lu professore Cazzatu pijò a nfittu lu palazzu Valentini a l'agNulu ntra la via Fracassu e via E. Arditi a dhu jeu e avitri quattru facimme la sacunna media mentre pe la prima s'erene scritti na quinnicina de vagnoni ntra masculi e fimmene. Era nata a Prisicce la Scola Media “Paritaria” cu tutti li professori, crazie a lu prof. Michelinu Cazzatu cu lu jutu de la Società “Dante Alighieri” de Firenze ca, cu picca sordi ca li mmannavene, panzava iddha cu paca li professori e lu nfittu. Era ncora scola menza privata tantu ca, a fine annu, ttuccò cu damu l'esami a nnanti a na Commissione de professori, vanuti de Maje. L'annu 1949 la Scola Media de Prisicce, spustata ntra le case de costi a la cappella de Salluigi, nzignò a funziunare cu tutti li crisimi santi pe tutte tre le classi. |
Post n°189 pubblicato il 20 Maggio 2023 da ginoscirocco
LU PRIMU JAGGIU
Ciuveddhi, fenca a moi, è statu bonu cu saccia comu facimu cu tanimu a mente e cu ne ricurdamu de le cose a lu mumentu giustu, pura ca l'imu ccappate tantu tiempu rretu. Nui ccujimu a ncapu noscia tuttu chiru ca vidimu, santimu o panzamu, ma nu sapimu ncora comu e a dhu, li cifali, lu mmuntunene e cchiui cchiui comu fannu cu ne lu càccene attorna dopu tanti e tanti anni e a fiate puru a lu mumentu ca ne serve. Jeu me ricordu ncora la mmane de lu trìdici de brile de lu '41 quannu mama me ddiscitò cchiu mprima de l'avitri giurni e me mmutò cu le rrobbe bone percè ìvene partire cu sciamu nenzidemenu a Lèviche. Dh' annu la nnata de le vulie era stata bona e mama, cu se ngrazia l'antu de le fimmene ca l'ìvene ccote, li prumise, a fine staggione, ca le purtava a lu Santuariu de la Madonna de Leviche. Sirma, pe dire lu veru, dha mmane stìa nfastidiatu, ca nu ssapia comu ìa fare cu minte su lu scialabbà: le cinque fìmmene, iddhu, mama, jeu e fratama lu ranne. Poi la panzò bona percé pijò tre tàvele, le mise su li ncasciati de lu trainu e cusine nci la fìcime cu nchianamu tutti, puru ca stavene nu picca stritti e ntrunati percé lu trainu nu tene le molle. Jeu, de na menza era prisciatu ca scia cu bisciu la Madonna de Lèviche, ca l'ìa ntisa mmuntuvare ci sape quante fiate, maperò de l'avatra timia cunussia era mutu luntanu e nu nci la facivene cu turnamu a rretu a casa noscia, prima cu scurisce bonu. Me ricordai ca l'annu prima erene sciuti, tuttideunita, cu lu scialabba, fenca a Tavirisanu a dha la zi Giuvannina, la soru de mama, pe la festa de lu Crucifissu e a lu ritornu, la sira notte, me zziccò la paura cunussia ne pardivene a lu scuru e nu truvavene la via cu turnamu a casa noscia. E cusì dha mmane, na fiata ca nn'ìvene ccummatati a la menupesciu, sirma dese vuce a lu mulu e partimme. Fenca a Salve la via jeu la canuscia già ca l'ivene fatta lu state passatu quannu scimme a mare, cu lu scialabbà, a le Pesculuse e a la Concadelarena, pe tutti li marisci de na samana sana sana. Camina e camina, rrivamme su la via ca de Caianu vane a Leviche a dhunca nc'è ncora lu Cumentu de li mònici de la Trinità. Scinnimme tutti de lu trainu e trasimme ntra la Chesia a dhu li ranni ne mbrufittara cu se cunfèssene a li monici. De dhai però, fratama ranne e tutte le fimmene a purgissione se la ficiara a la mpede fenca a lu Santuariu, dicennu lu Rusariu, mentre jeu e sirma rrivamme prima de tutti a ncavaddhu a lu trainu. Llassamme lu mulu de costi a la Croce de piezzi, chira tisa tisa quantu na casa e, nfacciatu a lu pariteddhu, vitti sutta a la scisa: lu portu cu le varche, le ville culurate e na nave a mmenzu 'mmare. Me ricordu puru la culonna janca de lu faru, tisu tisu a ncelu cu susu lu caseddhu de litru ddarlampante Mama cu lu sècutu tardava e cusì trasimme ntra lu primu purtune ca purtava a la Chesia de nanzi e poi lu sacunnu purtune ca purtava a la chesia de intra. Mancu era trasutu bonu ca ntisi nu rusciu mutu forte ca me nsurdia le ricche. Sirma me cuntò ca era la machina ca mmulava lu mmattunatu de marmulu de lu lastricu nou. Manu manu ca la gentoria trasia, vitti rrivare mama, fràtama e le fìmmene ca se mprossimara a lu stipone de la Madonna e se nginucchiara cu la capu ttummata. Dopu picca tiempu ssiu lu Vescu su l'artare cu do' prèviti cu dicene la Missa cantata e, tuttudeparu lu rusciu spicciò ca lu mesciu ìa panzatu bonu cu stuta la machina cu la petramula. Spicciata Missa, s'ìa fatta quasi menzidia, ne rriccujimme vicinu a la funtana cu ne manciamu le pucce cu le vòscele ca mama ìa fatte lu giurnu prima. Poi de ntra la sporta, de sutta a le pucce, mama cacciò nu turneddhu de rame janca ca lu tirò cu le do' dìscete e ddavantò nu bicchieri e cu chiru vìppime tutti senza cu ne mmuddhamu a la funtana. Poi sirma cacciò de la sporta lu buttijone chinu de mieru e nzignò cu face girare lu bicchieri, passannu lu mieru a tutti. Stivene a dhai tutti prisciati manciannu e bivennu, quannu nu ristianu ne fice segnu cu fucimu a la scala ranne. Sirma me zziccò a nbrazze e me disse cu vardu a sutta, ntra le do' scale, ca de dhai ssia tutta acqua pe la “cascata”. Dopu picca tiempu ca sta vardava, ntisi lu rusciu de l'acqua ca ssia de sutta a li pedi nosci e se ncanalava a mmenzu a li peschi scinnennu fucennu ntra nu mare de nziddhi ca nchivene tutta l'aria. La gentoria, chira nfacciata de susu, chira ca era menza scisa de le scale, de na menza e de l'avatra e chira vicina a mare ca vardava de sutta a nsusu, nu spicciava mai de scattirisciare li mani pe li presciarizzi e rrimasi prisciatu puru jeu ca tant'acqua scinnire tuttadeparu nu l'ìa mai vista. A dhu mumentu capii puru unu de li tanti pruverbi ca mmuntuvava sempre mama, ca dice: “tutta l'acqua spiccia a mare”. Poi mama, nu cuttenta de lu Rusariu de la mmane e de la Missa cantata a ntra lu Santuariu, se fice lu segnu a frunte e nzignò n'avutru Rusariu ca spicciamme de dire, pede nnanzi pede, propriu su li scaluni de la Chesia de Leviche de sutta, ntitulata a Cristu Rrei. Siccomu ca lu tiempu era bonu, ne scinnimme su li peschi a la ripa de mare e me misi a paparisciare cu li pedi scuasati ntra l'acqua de na bagnalora. Sirma era scisu sutta puru iddhu cu lu mulu e ne sta spettava su lu trainu a mmenzu a la via logNa logNa ca vane de nu pizzu a l'àvutru de la marina. Lu sule sta se ne scinnia chianu chianu, quannu, nchianati tutti su lu trainu, pijamme la via de Saggiuseppe fenca a Cascignanu e poi ne ndrizzamme su la via ca ivene fatta dha mmane stessa. De dhai a nnanzi nu me ricordu nenzi àvutru percé, straccu comu era, me ziccò lu sonnu e durmii fenca a casa. |
Post n°188 pubblicato il 01 Aprile 2023 da ginoscirocco
LI CUMANNAMENTI Dha mmane lu prèvete Aronne, frate de Musè, se ddiscitò tuttudeparu pe le cridate de li sraeliti ca s'erene ncaddhisciati cu spettene ncora la scisa de la muntagna de lu Mesciu Musè. Puru giurni rretu s'ìvene llamentati ma sta fiata paria ca facivene de veru. Aronne scustò la pezza de nanzi a la capanna e vitte na mmassammurra de ristiani nferuciti. A nnanzi nnanzi stivene li capurioni cu le furcate a mmanu e ncarnàvene l'avitri. Cu tutte dhe cridate s'ia ddiscitata puru la nduvina Maria, soru de Aronne e de Musè e g'era ssuta de la capanna sua cu dane, ci pe ci sa, lu jutu a fràvasa. Aronne, cu sorsa de costi, ia ripijata culure e, facennu segni cu li mani, li fice stare citti e li prumise ca a la vèspara, ci lu Mesciu nunn'era ncora turnatu, se unìvene tutticcoti cu se ncòrdene su chiru ca ìvene fare. Tuttunubottu se stèsara tutti citti e se nginucchiara cu diuzione a nnanzi a lu Mesciu. L'Aronne e la Maria se cucchiara a lu frate cuttenti ca era rrivatu sanu e salvu ma puru curiusitusi cu sannu cci g'è ca ìa fattu tuttu dhu tiempu a dha susu e percé s'ia nnutte dhe chianche ca ci sape quantu pisàvene. |
Post n°187 pubblicato il 20 Febbraio 2023 da ginoscirocco
LU BARCUNE A UR, na mmane de 5400 anni rretu Nuè - V'aggiu ddiscitati mprima, stammane, ca v'aggiu dire na cosa mutu ma mutu rossa: ne vane de menzu la vita de tutti nui. “Sem, essi a dha fore e vidi cunussia nc'è ciuveddhi ca mpizza ricchia a chiru ca v'aggiu ddire”. Sem - Putimu stare scuscitati, tata, nu nc'è ciuveddhi e chiri de costi, sta dormene ncora a sonnu chinu. Nuà - Cci centru jeu cu chiru c'ai ddire tie; mo, cu le nore mei, vau cu mmarennu ca jeu prena suntu! Nuè - Nunn' iti capitu nenzi. Lu cuntu vale puru pe bui fimmene, ca mo ttocca cu giurati “su Diu” ca ste cose nu l'iti ccuntare a ngiru, patteculisciannu cu l'avetre. Cam - Tata t'ai zatu moi o ai già mmarannatu cu la suppa de mieru? Jafet - E spìcciala, scòrnetene cu dici c'a llu tata li piace lu mieru, sta dice cose rosse. Nuè - Lu llassu pèrdere, ca nc'è bisognu puru de lu jutu sou, maperò, ci nu face comu li dicu jeu, pe quantu è veru Diu, de ndravutu com'è, fazzu cu ddaventa nìvuru pe le mazzate ca li do e lu llassu puru fore de lu barcune cu ùnfula ntra l'acqua. Nuè - Allora nzignu cu be cuntu lu sonnu de stanotte. Iti ssapire ca nn'anciulu m'ane dittu ca Domineddiu nu ne sopporta cchiui pe li muti paccati e, cu se la scunta, ne manna tanta de quidd'acqua ca vole cu mmurimu tuttinfucati. Jafet - Allora ttocca cu mparamu a natare comu li pesci? Nuè - None, m'ane cusijatu cu fazzu na varca ranne cu ne mmantegna tutti a ngalla. Sem - Sta me cridia quantu ranne, basta puru una piccinna pe nui ottu e li vagnoni. Nuè - Ci me faci cu spicciu de cuntare ve dicu ca imu caricare puru na cucchia de tutte le vestie, percé ci morene, nui poi, cci manciamu? Nuà - Comu se nfuchene, i ceddhi volene e l'avetre vestie se ne vannu su li munti e poi quannu scampa se ne scinnene e tuttu ddaventa comu prima. Nuè - Nuà, nunn'ai capitu nenzi! Stu ddalluju dura quaranta ddie e quaranta notti e pe tuttu stu chiempu chiove, comu Diu la manna. L'acqua se azza tisa tisa cchiu susu de li titti de li munti e tutti li ristiani e tutte le vestie ca nu trasene a ntra lu barcune nosciu, li tocca sse nfuca. Nuà - Focu meu, comu fazzu cu stu fiju ca tegnu a ntra ventre? Sarà ca è meju ci purtamu cu nui lu macaru mmammanu. Nuè - Aggiu dittu ciuveddhi, sulu nui. Cam - A mie, tata, nu me basta mujerama, me pozzu purtare la fia de la Sara? Nuè - E cci cuntu arabu? V'aggiu dittu ciuveddhi e ciuveddhi ane d'essere. Nenzi macaru, nenzi fija de la Sara, nenzi nonni, nenzi zii e nenzi naputi. Jafet - E mancu lu fiju masculu c'a m'ane fattu la Lia? Chiru sine no, tata? Nuè - Sulu ci ne lu llassa a mujerata si no: no. Ca ci nzigniamu a fare a ci fiji e a ci fijiasci, nu la spicciamu cchiui. Sem - Ma ci nci vole na varca cu trasimu tutte le rrobbe nosce e lu manciare pe nui e pe tutte le vestie, ci sape quantu l'imu fare ranne? Nuè - Diu vide e pruvide e cusì Iddhu m'ane date le misure: logna razze 300, larga razze 50 e tisa razze 30. Cam - Tata puru lu porcu trasimu? Noè - Pocca! Tutte le vestie pure e mpure, sia cu lu zzòcculu chinu cca cu luzzòcculu spaccatu, chire de pilu, chire de pinna e puru chire ca striscene a nterra.“Sem, vane ttorna e bidi ci pe ci sa isti de costi a nui, mpìzzene ricchia”. Sem - None, tata dormene ncora. Nuè - Allora apriti boni l'occhi e le ricche. Stu barcune cusì ranne nu la putimu fare de suli e ttocca cu ne facimu jutare de tutti l'avitri ristiani. Ma nunn'ìmu spruvare ca Diu ne manna lu ddalluju, ca si no fessi suntu cu ne jutene. Llora imu ccuntare tutti lu stessu cuntu. Imu dire ca: “Domineddhiu m'ane cusijatu cu piàmu la via de lu fiume, cu ne sciamu a munte, a ddhu m'ane ssicuratu ca se stane meju, ca poi li mmannamu a pijare cu se ne vennu tutti appuru a nnui. Sem - Cci fazzu, tata, vau cu vannìsciu? Nuè - Sine spargi uce. Dinne a tutti chiri ca ffrunti ca jeu, capu de li capi, pe bula de Diu, voju cu fazzu na festarra lu giurnu de la luna tunna. Ne rricujimu tutti a quannanzi sutta a la gnàgnala a dhunca nci su le chianche de l'artare. Dilli cu nu bennu cu li mani mmanu ma cu nnucene scenchi e castrati, aviniceddhi e crapetti, ma cusì tanti, ca lu ndoru de la carne rrustuta ane rrivare fenca a dha susu a Diu. (a lu crammane) Nuà - Puru stammane t'azzi mprima? A dhu te tocca a quist'ura ca lu sule nu se vide? Nuè - Essu cu fazzu l'acqua ca ierisira aggiu busatu cu lu mieru. (dopu nu picca) Nuà - Nc'iai misu tuttu stu chiempu pe do' cocce d'acqua? Noè - Trovi sempre ncicchinnonne, tie. Nu lu sai ca tegnu 600 e passa anni e me scinne cu lu cuntacocce? Senti mo, osci vennu tutti e dopu la manciata, ttocca cu li mmiziu unu pe unu a chiru c'annu ffare de crai a nnanzi. Cu bidi mo' a dha ffore, li strafizzi? nc'è cu te mini li mani a li capiddhi! Jerisira tardava cu piu sonnu, panzannu a quanti ristiani e a quante sciurnate de fatica nci volene cu struncunamu centanare de pedi de pignu, ma mmagginannu ca chira era la ula de Diu, me zziccò lu sonnu e ntisi la uce de l'ancileddhu ca me prumintia, pe stammane, tutti li fierri fatti mposta pe lu barcune. E nu boi ca, mo ca su ssutu a dha fore, nu stannu stisi a nterra unu de costi a l'avutru? Maperò, jeu nu ssacciu comu li putimu maneggiare. Jafet - Tata, lu sai ca quannanzi nc'è na rota cu la catina ca quannu gira struncuna li pedi de lu voscu. Nu bisciu l'ura cu fazzu comu m'a mmusciatu dhu carusu, stanotte a nsonnu. Cam - Tata, tata, s'ane vveratu lu sonnu c'aggiu fattu. A quannanzi nc'è nu tavulune logNu cu lu sarracchiu ca gira e face a feddhe logNe puru li truncuni rossi. Sem - Tata, Diu ne vole bene deveru! Stanotte m'è banutu a nzonnu nu carusu ca m'ane fattu bidire: comu aggiu sciuncire li tavuluni pe l'ossatura de lu barcune e cumu aggiu ncuddhare fitte fitte le tàvele una de costi a l'avatra cunussia se nfiltra l'acqua. Nuè - Menumale pe sti fierri ca n'ane mmannati Domineddiu, fiji mei, si no comu ivene pututu fare? Quannu spicciamu lu barcune però, li precamu a nterra e la moja ca rria cu lu ddalluju, face lu restu. Ci poi, li fili e filori, ca rrivene ntra mijara d'anni, ne sentene lu bisognu, se li mmentene de suli! |
Post n°186 pubblicato il 26 Ottobre 2022 da ginoscirocco
LU SCIARDINU Carusu - E tie de dhu sta essi? Eva - Deveru e g'è fatta a puntu giustu ca se squaja a mmucca. |
Post n°185 pubblicato il 13 Agosto 2022 da ginoscirocco
Me crisciu ca nu tutti canuscene sta vecchia poisia de lu Oronzu ANDRETTA de Lecce
DISCORSI INTRA LA CHIESA MENTRE SE DICE MISSA
- Ave Maria, grazia prena …..... furmine a lu cane e a ci li tene, e tie vagnona dillu a Donna Nena, ca cu li cani a Missa nu se vene. Pater nostru quesinceli …... ce peccatu dha fija te lu Vitu cu ba se sposa quiddhu Don Rafeli, dhu vecchiu ntasciunatu rimbambitu! Gesù Cristu meu la pruvvidenza ….. comu spicciara, Nina, dhe quistioni te lu quasta mistieri e la Vicenza ca s'è tirata l'occhi pe lu Ntoni? -
e tene mesciu Peppe testimone, ca l'have vista cu lu nnamuratu ntra na casa rrittu 'lla stazione.-
ce taieddhuzza an capu s'ha calata: nci suntu li percochi, le cirase, na mila na mbrunella, na patata. -
ca sta 'nnanzi l'artare, ce ccappieddhu! Nc'è la mbrucacchia, nc'è lu pumitoru, nu nitu a mmenzu cu lu passareddhu, fibbie, fiureddhi e pinne te caddhina. Quannu camina comu se lardiscia, se studia te dhu motu se cumbina, e comu è mescia cu petteculiscia! - Quann'è ca mmurmura l'hai te sintire, dha brutta nverdicata pinzierusa. Puru de la Peppina n'ha ce dire, ca se ne stave a casa sempre chiusa. A iddha 'ntantu certu nu' ssimija ca nun ci passa e spassa te la chiazza e pinzieri de l'autri nu se pija, nunn'ete comu iddha la pupazza. -
puru a la Rosa li n'ha titte tante, te vene cu la rranfi e cu la spinni, dha brutta liguacciuta e murmurante. -
ttocca cu ne 'mpruntamu fencattantu cu sciamu pe' la santa comunione. -
e mo' ca spiccia spetta ca va' bbegnu, alla sacristia lì l'aggiu ddire ieu pili su la lingua nu ne tegnu. Li ticu ca nun è cu se la pija ma cu nu fuscia comu na sciuscitta, ca la missa tantu prestu la nturtija ca nu te ccorgi mancu ca la titta. |
Post n°184 pubblicato il 27 Luglio 2022 da ginoscirocco
L'ANIMA C . A ll'anima tua … e nci vulìa tantu cu beni? Ane cchiui de menz'ura ca te sta spettamu comu do fessi.
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Post n°183 pubblicato il 06 Giugno 2022 da ginoscirocco
NDURTU E NDURGENZA
Lu ndurtu e la ndurgenza suntu do' perdunanze mmentate de li ntichi cuvarnanti quannu, pe li cuntantizzi, cu se fannu beddhi puru cu li fiacchi ristiani, li facivene ssire de lu carciuru e li scancellavene li paccati. A dhi chiempi, quannu nchianava nu rre nou o istu se spusava o li nascia nu fiju, pe li presciarizzi, facia lu ndurtu e sbacantia li carciri de ssassini, de latri e de mbruioni. Puru quannu facivene nu Papa nou, istu cuncidia: comu capu de statu, lu ndurtu a li cunnannati e comu capu de la Chesia la ndurgenza de li paccati. Pe comu me ricordu, tutti li Papi, comu capi de la Chiesia, annu sempre date le ndurgenze pe ogni festa bona. Ma le ndurgenze cchiu bone, chire beddhe chine, bone pe tutti li paccati, vanivene rricalate a chiempu de Giubileu quannu li ristiani a mijara se partivene de luntanu de 'gnibanna e vanivene a Roma cu se le pijene apparu a la benedizione a ll'urbi e a ll'orbi. Mo, iti ssapire ca erene passati cchiui de mille anni de quannu lu Mperatore Custantinu ia fatta frabbicare a Roma na Chiesia beddha ranne a dhunca era statu misu a Ncroce, capisutta, Sampietru e, siccomu stia forimanu de dhai de lu fiume, era stata ntrassata e a, dire lu veru, a certi punti sta nzignava puru cu scarra. A l'annu de lu Signore 1503, ddavantò Papa Giuliu Sacunnu ca, prima mprima se dese de fare e cumannò a li mesci cu scarrene la chesia vecchia e cu ne frabbichene una nova, cchiu bedha e cchiu ranne. Paredhu, lu Papa, s'ia fatti fiacchi li cunti e quannu se ncorse ca li sordi nu bastavene, li vinne mmente l'Attu de perdunanza de lu 1294 dunatu de lu Papa Celestinu Quintu e cusì lu Papa Giuliu predacò a ll'urbi e a ll'orbi ca se putivene dare sordi e fare rricali pe la Chesia nova de Sampietru a scuntu de li paccati. Stu Papa campò ncora 10 anni e quannu morse lu frabbicu stia a dhai ncora mpisu percè li sordi rricoti erene stati picca. A lu nou Cuncistoru, vinne scucchiatu, nu carusu de nume Giuvanni, ca era fiju de lu Larenzu de li Medici, e se dese lu nume de Papa Leone X. Issu, comu fiju de lu “Magnificu” tania già la capu china da samenti e cusì chiamò a Roma lu Mmicalanciulu e lu nnuminò capumesciu de lu frabbicu nou de Sampietru. La capu sua era bona deveru ma senza sordi lu fischettu nu sona e, siccomu ca lu sagnu nunn'è acqua, ca percé li nnantisciuti soi erene ddavantati ricchi spunnati facennu li marcanti e li mprestasordi a ntaressu, panzò bonu cu cummercia le ndurgenze. Mancu cu la penza do' fiate, se fice purtare: carta, pinna e calamaru e scrisse la “Taxa Camarae” ca nunn'era avutru cca la sfirza de tutti li paccati, ca li ristiani ponnu fare, cu de costi quanti sordi nci vulivene pe la ndulgenza. Ditta cusì, unu pote panzare ca la ndurgenza cancella peccatuzzi fatti senza ficuzione, e nvece no, percé suntu tutti paccati de codice penale ca moi se scuntene sulu cu anni e anni de carciru. Tutti li 34 paccati scritti su dha lista, suntu spiecati pe filu e pe segnu maperò jeu, cu nu la fazzu mutu logna, aggiu scucchiatu sulu chiri ca me su parsi cchiu strammi e aggiu misu puru de costi a li sordi ca nci vulìvene tannu pe la scancellatura, l'euri de moi:
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Post n°182 pubblicato il 26 Aprile 2022 da ginoscirocco
CI A LE STIDDHE E CI A LE STADDHE Tanti anni rretu, jeu era ncora vagnone, vinnara a Prisicce li Passiunisti. Na sira, de susu a lu purpitu de la chesia matrice, predacara, lu cuntu de na vagnona, a dha vanna a li paduli de Roma, ccisa pe manu de nu caruseddhu ca ìa vulutu cu ne mbrufitta e iddha nu se stese. Puru ca erene passati cinquant'anni de quannu era ccappatu stu fattu, jeu rrimasi fiaccu percé quannu la ccisara dha vagnona era cchiui o menu sozza mia. Poi sippi ca propiu quiddh'annu, lu giurnu de Saggiuvanni de lu 1950, lu Papa Piu XII, in pompamagna, dopu quarantott'anni de cavasa de beatificazione, la fice Santa su la chiazza de Sampietru a Roma cu lu nume Maria Goretti. Comu erene sciuti li fatti, pe filu e pe segnu, li sippi dopu, quannu vitti a lu cinama de Prisicce lu firmi “Cielo sulla palude”. Erene ppena ppena passati quattru anni e menzu de quannu era stata nchianata su l'artare Santa Maria Goretti, ca n'avutru fattu, paru paru, ccappò a n'avatra caruseddha de tridici anni, lu giurnu de la Befana de lu 1955. Sta fiata lu fattu ccappò a dha vanna a la Sicilia a lu paiseddhu de Muntedoru, ntra la pruvincia de Cartanisetta. Lucedda, cusì la chiamavene Lucia Mantione, fija puru ista de famija povara e se buscava già lu stozzu de pane quannu li signuri de lu paese la pijàvene pe serva a sciurnata. La vespara de la Befana, ssiu de casa cu ba ccatta li pospiri e nu turnau cchiui. Tre giurni dopu la truvara stisa a nterra a mmenzu a lu feu e, puru ca ìa chiòpputu notte e giunu, le rrobe erene ssutte. Nu se sippe mai ci n'ìa busatu e cu nu begna sprovatu, l'ìa ccisa, povara Lucedda. Me crisciu ca tutte doi ste caruseddhe, prima cu bennu ccise, ci sape quantu annu cridatu e annu lluttatu cu nu bennu vastate e pe certu, annu zata la capu a ncelu chiedennu jutu a la Madonna e a Gesù Cristu. La sbentura l'ane mise una de costi a l'avatra, morte tuttedoi pe mmantanire la propia nnucenza, pòvere criature, ma mentre a la Maria Goretti li ficiara lu santuariu e la nchianara su l'artare, lu corpu mortu de la Lucia Mantione nu lu ficiara mancu mprossimare a la chesia. Lu parrucu, cu la scusa ca era morta senza cu se cunfessa, nu bose cu li descia mancu na stizza de acquasanta e mancu lu ndoru de lu 'ncenzu. La precara a nterra a n'agnulu scunsacratu de lu campusantu e senza mancu na Croce su lu sabburcu. A dire lu veru, comu se dice, lu chiempu è calantommu, e cusì, dopu cchiui de menzu seculu, propiu l'annu passatu, stu fattu è rrivatu a la ricchia de lu vescu c'ane panzatu bonu cu li face lu funerale, moi pe tannu. |
Post n°181 pubblicato il 13 Gennaio 2022 da ginoscirocco
TIESILLA
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Post n°180 pubblicato il 20 Novembre 2021 da ginoscirocco
LI VERBI
La palora cchiui meju, a lu cuntare, è lu VERBU. Lu scrisse puru Saggiuvanni “Prima de tuttu nc'era lu verbu” e lu verbu era CRIARE, poi rrivò lu chimicu Lavoisier e disse ca “nenzi se cria, nenzi se strusce, ma tuttu cancia furma”. A quarchedunu sta ssuta nu li piaciu e rrimase fiaccu. Pe mie lu verbu cchiu meju de tutti è VULIRE BENE. Nui vulimu bene a la mamma, ca nn'ane fatti, nu picca de menu a lu tata. Vulimu bene a lu prossimu ma nu a tuttu, sulu a chiru ca ne face còmmitu. Vulimu bene a la vita, a la noscia, se capisce, e cchiui ddavantamu vecchi e cchiui li vulimu bene e ne la tanimu stritta stritta ntra la dentiera. Vulimu bene a le vestie ca ne jutene e ne fannu cumpagnia, a chire cu lu pilu beddhu lognu, ca piacene mutu a le signure e a chire ca tennu li sanni janchi e logni ma a tutte l'avetre, none, le ccidimu e ne le manciamu. Puru a le chiante vulimu bene, pocca, spece a chire ca ne dannu le vulie, l'ua, le fiche, le pire e a chire ca caccene li fiuri beddhi e inchene l'aria de ndoru, ma a le foje de lu sciardinu e a le fojereste, nu li vulimu bene pe nenzi, ca ne le ccujimu e ne le manciamu: crude, dalassate o nfucate ntra l'oju frittu. Tutti vulimu bene, percé simu AMANTI: de la rrobba, de li sordi, de l'oru e de li diAMANTI. Mo ca sta penzu, percé quannu l'AMANTE è masculu, è nu signuru cu lu core ranne ranne ca bruscia de focu pe la nnamurata, ma quannu l'AMANTE è fimmana, è na fiacca ristiana? Va ssacci! De quannu lu munnu è munnu, piace mutu puru lu verbu PUTIRE ma de cchiu quannu è nume cca quannu è verbu. Lu PUTIRE, pe seculi e seculori è statu sempre vula de grannezza. Lu primu ca se lu pijò foe lu furzurutu ca, a scaffi e càvici, se lu tinne strittu fenca a quannu nu rrivò lu turnu de lu lignuilognu. Istu, cu la dittolica, prumintia pe tutti fimmene e carne frisca a buttafasciu e tantu ncarnò li ristiani, ca tutticcoti, mazzisciara lu cchiu forte. Puru istu però nu lu tinne a lognu, ca nu bbinciu cu dane chiru ca ìa prumisu e ttuccò cu lu llassa a ci tania lu sale a ncapu ca se mmentava ca cuntava, de notte e de scusi, cu chiri ca stannu susu a ncelu, ca nci suntu, ma nu se fannu bidire. Stu tramanzanu era nu furbacchione natu e predacava ca era bonu: cu nduvina lu nnanzibanire de lu munnu e de li ristiani. Era iddhu ca facia ssire a ncelu lu sule de mmane e la luna de sira, nu sempre, sulu le sire ca dicia iddhu e la putia mmusciare tunna o a feddhe, chiu o menu rosse. Se vantava puru ca era bonu, cu lu jutu de chiri de dha susu, cu tegna a frenu lu munte ca spattarrava focu e fiamme, cu carma lu tremulizzu de la terra, cu nu face ddallujare ca si nò se nchia la rutta d'acqua e murivene nfucati ma de cchiui, cu scunfunna li nnamichi ca stavene ntra le rutte de costi ca de notte, se futtivene le fimmene, le vestie, le fiche e li pirazzi loru. Stu macaru putia facire tutte ste cose a costu ca li ristiani cridivene a occhi chiusi a chiru ca dicia e facia, ca li purtavene la giusta diuzione e li nnucivene scencareddhi e aviniceddhi de rrustire percé, a chiri de dha susu, li piacìa lu ndoru e a iddhu nvece la carne rrustuta. Siccomu, se cunta, ca l'arte de lu tata è menza mparata, puru li fiji e li fiji de li fiji de li macari ddavantavene macari e rrivara cu se mmentene ca pe ogni cosa ca unu putia ccappare, su la facce de la terra, nc'era a dha susu lu fattu mposta ca, a li ristiani, li jutava a sacunnu de quantu se disobbricavene e li facia stare fiacchi o murire ci nu purtavene nenzi o facivene li fessi nforza. Poi, nu se sape comu, nu fiju de macaru, ca se cridia cchiu brau de l'avitri, criò lu scumpiju quannu se mmentò ca, a dha susu a ncelu, nc'era nu diu sulu, ca de sulu ìa criatu tuttu e de sulu bincia cu cumanna tuttu lu munnu. Ma nu durò a lognu percé poi, quannu li fiji de li fiji de dhu macaru, se ncorsara ca, a paracone de nu diu sulu, li ristiani purtavene picca rrobba, se mmentara ca lu diu, sì era unu sulu, ma nu stia propiu sulu sulu percé tania, tornu tornu, nu saccu de anime sante patrune de ognunu de nui e de tutti li santi giurni de l'annu e cusì, a ngloria loru, turnara ttorna le feste, li vuti e li sordi.
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Post n°179 pubblicato il 16 Ottobre 2021 da ginoscirocco
BONASORTA Na fiata, quannu nu ristianu o na ristiana rricalava na cuseddha (nu maranciu, do' mennele, do' nuci, nu taraddhuzzu, na cosa duce ....) a nu vagnone, istu ttuccava cu dice: “none crazie” e attorna “none crazie”, pe do' fiate, e sulu a la terza vota se putìa pijare lu rricalu dicennu: “bonasorta a ssignuria”. La sorta era comu nu pescu rossu ca pannia su la capu de tutti li ristiani e, cadennu, li putia squicciare comu na sarvica. Se nascia cu stu pinzieri e unu se lu purtava pe sempre fenca rrimania su la facce de la terra, ca percene chiru era lu destinu sou. Se dicia ca a quarche agnulu de lu celu sarà ca nc'era nu libbru cu scrittu susu comu scia a spicciare ognunu de nui, ma ciuveddhi ncapava cu lu legge, e cusì tutti li ristiani stivene scuscitati, tantu quannu ccappava ccappava. Ma nu tutti tanivene lu stessu panzamentu e cusì li cchiu sverti de capu se mmentara ca erene boni cu sbircene, su dhu libbru, lu nnanzibanire de li ristiani ma nu de tutti, sulu de chiri ca se putivene disobbricare. Pe stu fattu, ognibanna e a ogni lebbrica, nci su stati: masci, prufeti, sciamani, macare, sibille, streche, fattucchiere, ruspici, àuguri, chirumanti, taruccari, astrologi, oroscupari, volve lappone, scapulomanti gialli, guri, santoni e paragnosti vari ca, futti futtennu, su campati e campene ncora a cojuru d'avitri. Se cunta ca a li chiempi de li chiempi, quannu li ristiani vivivene ncora ntra le rutte, li macari nc'erene già e, senza cu sciamu mutu cchiu dhai, unu stia propiu quassutta a nui, ntra la rutta de portu Badiscu a tanamentu de Otràntu, cchiui de 7000 anni rretu. A ogni pizzu de munnu, li primi ristiani tremavene de paura: quannu santivene la terra mmuvire sutta a li pedi; quannu li munti spattarravene focu e cìnnere; quannu chiuvia pe giurni e giurni e l'acqua li nfucava ntra le rutte; quannu, curcati a ventre china, la notte facivene fiacchi sonni e se ddiscitavene tuttuccotu cu l'occhi scantaraddhati. Muti de li nduvini se mmentavene ca stivene ncardasciati cu nu diu ca li spruvava, ntra nu visciu e sbisciu, li fatti de li ristiani ca vulivene cu ssannu comu la vita loru scia nnanzi e comu scia a spicciare. Li cchiui de issi se ssattavene su nu pescu de costi a lu tempiu e, pe picca sordi, tiravene a nduvinare la sorta o a spiecare nu sonnu a chiri ca passavene. Nunn'è ca mmistivene ma bastava cu ne zicchene una ca poi istu la cuntava a l'avitri e ddavantavene cusì bravi ca, a mpicca chiempu, rrivavene cu se ccattene le cisure tornu tornu a lu tempiu e criavene lu cummerciu de l'oraculi. Frabbicavene cusì locande pe li furastieri, staddhe pe le vestie, cantine pe le cummertazioni, àiere pe li sciochi e osterie pe la ventre. Quannu jeu era vagnone giravene pe lu paese le macare de Sulitu e poi me ricordu nu carusu, ca scia a ngiru a li paesi, cu a ncoddhu na cascetta china de fujetti culurati e, pe do sordi, ne facia ziccare unu a la pica, ca cu lu pizzu de la ucca lu scucchiava ntra tutti e lu llassava a ntra la manu stisa de la caruseddha ca poi, lu purgia a lu macaru cu se lu face liggire, speranziusa, paredha, ca truvava lu nnamuratu. Me ricordu ca nc'erene puru le macare ca faticavene a casa e nu sulu se menzavene ca erene bone cu nduvinavene la ventura ma se vantavene ca putivene minare o llevare lu malocchiu a li poviri disgraziati. Poi li chiempi su canciati, lu prucressu ane perti l'occhi a li ristiani ca, chianu chianu annu mparatu comu gira lu munnu, ma la paura de la “fiacca sorta” l'ì rrimasta a ncapu pe seculi e seculori. Li macari s'annu mmentate avetre furme de mbrojarizzi, usannu giurnali, radiu e televisione. Menumale ca moi s'annu rraduti puru percé li ristiani, scennu a la scola, nu nci cridene cchiui a macari e macarie ma fenca a jeri tutti li giurnali, de nutizie o de ntartieni, tanivene la paggina de l'oroscupu ca nduvinava ci, pe ci sa, eri natu sutta a na bona stiddha o sutta a la luna quintadecima o vacante. Me sta scurdava: bonasorta a tutti. |
Inviato da: cassetta2
il 29/05/2023 alle 18:33
Inviato da: Mr.Loto
il 21/08/2020 alle 17:39
Inviato da: sciroccu
il 22/04/2020 alle 13:10
Inviato da: cassetta2
il 22/04/2020 alle 11:06
Inviato da: cassetta2
il 20/11/2019 alle 16:11