Messaggi del 21/08/2012

Scrittori dimenticati:Mendele Mokher Sefarim

Post n°3511 pubblicato il 21 Agosto 2012 da odette.teresa1958

Nato a Kopyl [Minsk] nel c.1837 (morto a Odessa nel 1917), ma il suo vero nome era Shalom Ja'aqov Abramovic, dopo aver studiato nelle accademie talmudiche della Lituania, trascorse un periodo di vita errante attraverso le popolose città ebraiche della Rus sia meridionale, dell'Ucraina e della Volinia. Dalla sua vita errabonda trasse il materiale per numerosi ro manzi realistici, a sfondo sociale o satirico, scritti origina riamente in jiddish e poi volti in ebraico, spesso ampliati e rielaborati in un continuo sforzo di compiutezza stilistica. Mendele Mokher Sefarim esprime una visione complessa e senza compia cimenti della vita dei villaggi ebraici della zona russa. Le sue sono opere in cui coabitano una dimensione grottesca, satirica, politica, e una sincera compassione per le sofferenze ebraiche. Con lucidità focalizzò l'impasse dei discepoli dell' haskalà , dell'illuminismo ebraico, che pensavano che la volontà degli ebrei di trasformarsi avrebbe ottenuto un atteggiamento più aper to e tollerante da parte delle autorità. Egli credeva nelle forze intrinseche della società ebraica, temeva il pericolo della sua disintegrazione; per questo passò dalla haskalà al movimento "Ho vevei Tsion" e poi al sionismo. Ciò non gli evita di tacere sul male presente all'interno delle comunità; la sua è una critica feroce degli ebrei degli shtetlekh (i villaggi ebrei orientali), i cui nomi stessi ne denunciano la meschinità: nomi come Kislon, Glupsk (follia e ignoranza), Batlon e Tuneyadevka (parassitismo), Kabziel, Kabzansk (mendicità). Si ricordano in particolare: Il piccolo uomo (1865). I viaggi di Beniamino Terzo (Mayses binyomen hashlishi: pubblicato in jid dish nel 1879 e in ebraico nel 1896) ispirato al "Don Qujote", epopea picaresca dei sognatori del ghetto, evidenzia lo iato tra le aspirazioni messianiche del popolo e la tragica realtà in cui si trovava; è un'amara parodia dei medievali "Viaggi" di Beniamino da Tudela. La commedia Di takse (1869) è una denuncia della povertà; il romanzo Di kliatshe (1873) è allegoria sulla storia ebraica e pamphlet contro le agitazioni antisemite in Russia. Fishke lo zoppo (Fishke der krumer, 1869) è romanzo d'avventura ispirato al genere satirico russo. Ha scritto inoltre in ebraico saggi critici, racconti e opere di divulgazione scientifica nello spirito dell'haskalà. Mendele descrive l'estrema povertà delle masse ebraiche, fondendo come Dickens umorismo e compassione. Stilisticamente, riu scì a portare lo jiddish a un livello mai raggiunto fino ad allora; contribuì anche ad arricchire la lingua ebraica, introducendo il sapore della lingua popolare. Il suo è un nuovo stile letterario. Sulla sua scia si formò, tra l'altro, la poesia di C.N. Bjalik.

 
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Scrittori dimenticati:Libero De Libero

Post n°3510 pubblicato il 21 Agosto 2012 da odette.teresa1958

Si stabilisce a Roma nel 1927, laureandosi in giurisprudenza. Nel 1928 insieme a Luigi Diemoz fonda il quindicinale "Interplanetario" ( vi collaborano Corrado Alvaro, Massimo Bontempelli, Alberto Moravia). Dall’inizio degli anni Trenta collabora a "Belvedere" e a "L'Italia Letteraria" come critico d’arte.
La sua prima attività poetica si colloca nell'ambito dell'ermetismo . La prima raccolta, Solstizio, è pubblicata da 
Ungaretti sulle pagine di "Novissima" al tre raccolte sono: Proverbi (1937), Testa (1938),Eclisse (1940). Anche dopo la guerra la produzione di poeta, narratore e saggista (culminata nei saggi Mafai, 1949; I volti di Masaccio, 1956; Maccari, 1976), è di vasto respiro. Ricordiamo qui soprattutto i numerosi e sparsi contributi volti a chiarire aspetti e problemi del tempo della scuola romana, di cui è fra i protagonisti in campo letterario, a contatto con i maggiori avvenimenti artistici del tempo. Assiduo frequentatore della "terza saletta" del Caffè Aragno, ha lasciato al riguardo interessanti memorie. E’ tra i primi amici ed estimatori del gruppo di Via Cavour(insieme a FalquiSinisgalliUngaretti).
Dal 1935 al '38 dirige la 
Galleria della Cometa(nell'agosto del 1938 pubblica su "Domus" un interessante riassunto dell'attività della galleria). Così Ziveri lo ricorda in veste di direttore artistico: "Coadiuvava nella scelta degli artisti idonei, ne scriveva alcune presentazioni ottime, chiarendo l'interiorità di coloro che avevano secondo lui la convinzione assoluta d'esser pittori. Mafai fu per de Libero l'artista che più lo commuoveva per il suo incantato lirismo pittorico. Seguiva Pirandello..." Con Enrico Falqui cura, dal 1940 al '42, l'almanacco di "Beltempo" per le Edizioni della Cometa (che fonda e dirige), nelle cui collane appaiono tra l'altro libri diBontempelli (Introduzione all'Apocalisse), Savinio(Tragedia dell'infanzia), Beccaria (Adamo). 
Un interessante libro di memorie, dal titolo Roma 1935, appare nel 1981.

 
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Scrittrici dimenticate:Devorah Baron

Post n°3509 pubblicato il 21 Agosto 2012 da odette.teresa1958

Devorah Baron, who is considered to be the first female to write in Modern Hebrew, was born on December 4, 1887, in the small town of Uzda (50 km SSW of Minsk), where her father served as a rabbi. While a number of women had overcome the odds and written in Hebrew before her, Devorah Baron was the first woman to make a career for herself as a Hebrew writer.

Her family consisted of four daughters and a son. Devorah was the third child, after the first-born Haya-Rivkah and her only brother Benjamin. Two additional sisters, Zipporah and Hanna, were younger than she. Only Devorah and her older sister immigrated to Palestine, while the rest of the family perished. Benjamin, a physician, served in the Russian Army in World War I and died of typhoid in 1919 or 1920. Zipporah, after whom Devorah Baron named her only daughter, married a rabbi and died two years after her wedding. Hanna died in the Holocaust.

Two related facts characterize the unique childhood of Devorah Baron: her non-feminine education and her deep attachment to her brother. As a girl, Devorah resented feminine occupations and games, and demonstrated unusual interest, skill and persistence in studying Torahhalakhah and Hebrew like the boys. Her father, who used to tutor the children of the town in heder, allowed her to follow in Benjamin’s footsteps; thus, unlike her sisters or other Jewish girls, she was able to acquire a thorough Jewish-Hebrew education (even if she later on had to sit behind the partition in the synagogue, in the “women’s section,” during classes), which provided the basis for her emerging literary career. Clearly, it was her father the rabbi, whom she later idealized in her writing, who defied convention when it came to educating his gifted daughter. In doing so, however, he probably helped to create unbridgeable gaps between Baron’s expectations of herself and her social reality, and between her personality and the ‘normal’ men or women of her time and culture.

The unusually, strong attachment between the brother and sister became even more apparent when fifteen-year old Devorah followed Benjamin to pursue secular education in Minsk and Kovno, where she established her reputation as a Hebrew and Yiddish writer. Her independence was highly unusual for a Jewish woman of her background; she completed her high school education as an external student, and made a living as a tutor, often living in her students’ homes. The fact that this transition occurred with the blessing of both parents demonstrates the openness and liberal inclinations of this unusual family.

Devorah Baron started to write short stories in Yiddish in 1902, when she was just fourteen. Her stories created an immediate sensation because of her age, her sex, and the fact that she seemed to be very open on ‘forbidden’ topics such as love and sex, and critical of traditional Jewish family life. Some years later, Baron’s fiancé, the author Moshe Ben-Eliezer (1882–1944), broke off their engagement, supposedly because of the personal autonomy of the young woman and the outspoken manner of her literary expression.

In 1910, after her father died, her shtetl was destroyed in a pogrom and her engagement ended, Devorah Baron immigrated to Palestine. She became the literary editor of the Zionist-Socialist magazine Ha-Po’el ha-Za’ir (The Young Worker) and in October 1911 married the chief editor and famous Zionist activist Yosef Aharonovitz (1877–1937). Their only daughter, Zipporah, was born in Tel Aviv in 1914. In 1915, with the rest of the elite of the Jewish society, Devorah, Yosef and their infant daughter were exiled to Egypt by the Ottoman government. Together with the other exiles, they lived in Alexandria, and were allowed to return to Palestine only in 1919, after the end of World War I and the establishment of the British Mandate.

In 1922, both Devorah and Yosef resigned from their positions with the magazine. For Devorah, this was the beginning of her seclusion from the outside world, which lasted thirty-four years, till her death in 1956. During the last twenty years of her life, she rarely left her bed, and did not even attend her husband’s funeral. Her daughter cared for her, ushering into her mother’s bedroom old friends and admirers who were allowed to visit on some afternoons. Thus, we can see Baron’s life as divided into two very different halves: her first, active, daring, autonomous phase as a young woman, and her second passive, ailing and dependent life-style as a mature woman. The common thread throughout her life was her dedication to the art of writing, which characterized the author during her seclusion no less than before it. It was during the later part of her life that she also did some important literary translations into Hebrew, among them that of Flaubert’s Madame Bovary.

What may be the reason for this self-imposed seclusion? This is a riddle which cannot be completely resolved. Devorah Baron explained her withdrawal with reference to her weakness or bad physical health, yet none of the physicians who attended her could diagnose her ailment, or find a medical remedy for her situation. In fact, she scorned the medical profession, and followed her own very strict vegetarian dietary regimen, which she also imposed on her daughter. On other occasions, she attributed her seclusion to her deep mourning for her brother, her father and her whole family of origin. On the other hand, basing oneself on Baron’s views as expressed in both her private life and her work, it is conceivable to see this extreme step as a subversive act, such as a rebellion against the institution of marriage and the traditional role of wife-mother, or resistance to participating in the social-political life of her time and society, which had no place for independent female artists. Whatever the reason, clearly Baron’s withdrawal to her own private sphere provided her with the space for a bold literary identity which she developed in opposition to the dominant cultural climate of her period in Palestine and in the State of Israel. In her art she refused to deal with the normative nation-building topics, such as life of the local pioneers, and dedicated almost all her work to telling family stories which took place in her long-vanished childhood world of the Eastern European shtetl.

Baron’s seclusion is not the only riddle of her life. It is striking that a woman who —in much of her work—idealized motherhood and demonstrated extreme sensitivity to the Jewish family and to the fate of the weak members of society, took advantage of her only daughter. From early on, and especially after the death of Yosef Aharonovitz in 1937, Zipporah became her mother’s major caretaker, and the mediator between her and the external world. Zipporah, who died as a single woman in 1971, was totally devoted to her mother’s needs. She was probably an epileptic from early childhood (the medical evidence is not clear on this point either), but this can hardly explain why she never attended school or made her own circle of friends.

Devorah Baron lived in Tel Aviv till her death on August 20, 1956. While feminism and socialism colored most of her work, Baron is currently considered one of the finest modern Hebrew authors, characterized by the highly detailed realism which presents the singular life of the East European shtetl without sentimentality.

 
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Scrittrici dimenticate:Lydia Maria Child

Post n°3508 pubblicato il 21 Agosto 2012 da odette.teresa1958

Born in Medford, Massachusetts, in 1802, Lydia Maria Francis was the youngest of six children. Her father, David Convers Francis, was a baker famous for his "Medford Crackers." Her mother, Susanna Rand Francis, died when Maria was twelve. (She disliked the name "Lydia" and was usually called "Maria" instead.)

Born into America's new middle class, Lydia Maria Child was educated at home, at a local "dame school" and at a nearby women's "seminary." She went to live for some years with an older married sister.

First Novel

Maria was especially close to her brother, Convers Francis, a Harvard College graduate, a Unitarian minister and, later in life, a professor at Harvard Divinity School. After a brief teaching career, Maria went to live with this six-year-older brother and his wife at his parish. Inspired, she later said, by a conversation with Convers, she took up the challenge to write a novel depicting early American life, finishing this novel, Hobomok, in only six weeks.

This novel today is valued not for its lasting value as a literary classic, which it is not, but for its attempt to realistically portray early American life and for its then-radical positive portrayal of a Native American hero as a noble Indian in love with a white woman.

New England Intellectual

The publication of Hobomok in 1824 helped bring Maria Francis into New England and Boston literary circles. She ran a private school in Watertown where her brother served his church. In 1825 she published her second novel, The Rebels, or Boston before the Revolution. This historical novel achieved new success for Maria. A speech in this novel which she puts into the mouth of James Otis was assumed to be an authentic historical oration and was included in many 19th century schoolbooks as a standard memorization piece.

She built on her success by founding in 1826 a bimonthly magazine for children, Juvenile Miscellany. She also came to know other women in New England's intellectual community. She studied John Locke's philosophy with Margaret Fuller and she became acquainted with the Peabody sisters and Maria White Lowell.

Marriage

At this point of literary success, Maria Child became engaged to a Harvard graduate and lawyer, David Lee Child. A lawyer who was eight years older than she was, David Child was the editor and publisher of the Massachusetts Journal. He also had political interests: he served briefly in the Massachusetts State Legislature and often spoke at local political rallies.

Lydia Maria and David knew each other for three years before their engagement in 1827, and were married a year later. While they shared middle-class backgrounds of struggle for financial stability and also shared intellectual interests, their differences were considerable, too. She was frugal where he was extravagant. She was more sensual and romantic than he was. She was drawn to the aesthetic and mystical, while he was most comfortable in the world of reform and activism.

Her family, aware of David's indebtedness and reputation for poor fiscal management, opposed their marriage. But Maria's financial success as an author and editor allayed her fears on that account and, after a year of waiting, they were married in 1828.

After their marriage, he drew her into his own political interests. She began to write for his newspaper. A regular theme of her columns and of children's stories in Juvenile Miscellany was the mistreatment of Indians by both the New England settlers and earlier Spanish colonists.

Indian Rights

When President Jackson proposed moving the Cherokee Indians against their will out of Georgia, in violation of earlier treaties and government promises, David Child's Massachusetts Journal began virulently attacking Jackson's positions and actions.

Lydia Maria Child, around that same time, published another novel, The First Settlers. In this book, the white main characters identified more with the Indians of early America than with the Puritan settlers. One notable interchange in the book holds up as models for leadership two women rulers: Queen Isabella of Spain and her contemporary, Queen Anacaona, Carib Indian ruler. Her positive treatment of Native American religion and her vision of a multiracial democracy caused little controversy -- mostly because she was able to give the book little promotion and attention after publication. David's political writings at the Journal had resulted in many cancelled subscriptions and a libel trial against David. He ended up spending time in prison on this offense, though his conviction was later overturned by a higher court.

Earning a Living

David's decreasing income led Lydia Maria Child to look to increase her own. In 1829, she published an advice book directed at the new American middle-class wife and mother: The Frugal Housewife. Unlike earlier English and American advice and "cookery" books which were directed to the educated wealthy, this book assumed as its audience a lower-income American wife. Child did not assume that the housewife had a household of servants. Her focus on plain living while saving money and time focused on the needs of a far larger audience.

With increasing financial difficulties, Maria took on a teaching position as well as continuing her own writing and publishing the Miscellany. She also wrote and published, both in 1831, The Mother's Book and The Little Girl's Own Book, more advice books with economy tips and even games.

Anti-Slavery

David's political circle, which included William Lloyd Garrison, and its anti-slavery sentiments, drew her into consideration of the subject of slavery. She wrote more of her children's stories on the subject of slavery.

Anti-Slavery "Appeal"

In 1833, after several years of study and thought about slavery, Child published a book quite different from her novels and her children's stories. She titled the book awkwardly: An Appeal in Favor of That Class of Americans Called Africans. In this work, she described the history of slavery in America and the present condition of those enslaved. She proposed the end of slavery, not through colonization of Africa and the return of the slaves to that continent, but by integration of ex-slaves into American society. She advocated education and racial intermarriage as means to that multiracial republic.

The Appeal had two main effects. One, it was instrumental in convincing many Americans of the need for abolition of slavery. Those who credited Child's Appeal with their own change of mind and increased commitment included Wendell Phillips and William Ellery Channing. Two, Child's popularity plummeted, leading to the folding of Juvenile Miscellany (in 1834) and reduced sales of The Frugal Housewife. She published more anti-slavery works, including an anonymously-published Authentic Anecdotes of American Slavery (1835) and the Anti-Slavery Catechism(1836). Her new attempt at an advice book, The Family Nurse (1837), failed, a victim of the controversy.

Writing and Abolitionism

The next phase of Child's life followed the pattern begun with Juvenile MiscellanyThe Frugal Housewife and the Appeal. She published another novel, Philothea, in 1836, Letters from New York in 1843-45 and Flowers for Children in 1844-47. She followed these with a book depicting "fallen women," Fact and Fiction, in 1846 and The Progress of Religious Ideas (1855), influenced by Theodore Parker's transcendentalist Unitarianism.

Both Maria and David became more active in the abolitionist movement. She served on the executive committee of Garrison's American Anti-Slavery Society -- David had helped Garrison found the New England Anti-Slavery Society. First Maria, then David, edited the National Anti-Slavery Standard from 1841 to 1844 before editorial differences with Garrison and the Anti-Slavery Society led to their resignations.

David embarked on an effort to raise sugar cane, an attempt to replace slave-produced sugar cane. Lydia Maria boarded with the Quaker family of Isaac T. Hopper, an abolitionist whose biography she published in 1853.

In 1857, now 55 years old, Lydia Maria Child published the inspirational collection Autumnal Leaves, apparently feeling her career coming to its close.

Harper's Ferry

But in 1859, after John Brown's failed raid on Harper's Ferry, Lydia Maria Child plunged back into the anti-slavery arena with a series of letters that the Anti-Slavery Society published as a pamphlet. Three hundred thousand copies were distributed. In this compilation is one of Child's most memorable lines. Responding to a letter from the wife of Virginia Senator James M. Mason which defended slavery by pointing to the kindness of Southern ladies in helping slave women give birth, Child replied,

 

    "... here in the North, after we have helped the mothers, we do not sell the babies."
Harriet Jacobs

Back in the fray, Child published more anti-slavery tracts. In 1861, she edited the autobiography of an ex-slave woman, Harriet Jacobs, published as Incidents in the Life of a Slave-Girl.

After the war -- and slavery -- ended, Lydia Maria Child followed through on her earlier proposal of education for ex-slaves by publishing at her own expense The Freedmen's Book. The text was notable for including writings of noted African Americans. She also wrote another novel, Romance of the Republic about racial justice and interracial love.

Later Work

In 1868, she returned to her early interest in Native Americans and published An Appeal for the Indians, proposing solutions for justice. In 1878 she published Aspirations of the World.

Lydia Maria Child died in 1880 at Wayland, Massachusetts, at the farm she had shared with her husband David since 1852.

Legacy

 
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Er mortorio (Fabrizi)

Post n°3507 pubblicato il 21 Agosto 2012 da odette.teresa1958

Appresso ar mio num vojo visi affritti,
e pe’ fa’ ride pure a ‘st’occasione
farò un mortorio con consumazione…
in modo che chi venga n’approfitti.

 

Pe’ incenso, vojo odore de soffritti,
‘gni cannela dev’esse un cannellone,
li nastri – sfoje all’ovo e le corone
fatte de fiori de cocuzza fritti.

 

Li cuscini timballi de lasagne,
da offrì ar momento de la sepportura
a tutti quelli che “sapranno” piagne.

 

E su la tomba mia, tutta la gente
ce leggerà ‘sta sola dicitura:
"Tolto da questo mondo troppo al dente”.

 
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Ritratti di donna:Alma Mahler

Post n°3506 pubblicato il 21 Agosto 2012 da odette.teresa1958

Alma Maria Schindler, figlia del pittore Emil Jakob Schindler e di Anna von Bergen, era considerata negli ambienti culturali della capitale austriaca “la più bella ragazza di Vienna”, un soprannome piuttosto banale ma che in realtà cela una personalità complessa ed intrigante; anche per questa ragione nel corso della sua vita verrà definita anche “Sposa del vento”, “Grande vedova” e persino “Musa del secolo”…
Dopo la prematura morte del padre, il pittore Carl Moll, divenuto il secondo marito della madre, introdusse la figliastra presso i migliori ambienti della capitale austriaca determinando così un’inevitabile ascendenza su alcuni artisti del XX secolo.

Quando nel 1897 il patrigno divenne vicepresidente della Secessione Viennese, Alma (appena diciottenne) poté conoscere il famoso pittore Gustav Klimt divenuto presidente. Affascinata dalla personalità del grande artista, la giovane donna ricevette a sua volta un immediato ricambio di attenzioni, commettendo però la leggerezza di descrivere l’emozione del loro primo bacio tra le pagine del diario personale; un segreto svelato dalla madre fin troppo presto e che ebbe l’effetto di far troncare i rapporti famigliari col pittore.

 

 

Gustav Klimt (dal sito born-today.com)


Grazie all’assidua presenza di Max Burckhard, direttore del Burgtheater di Vienna, Alma si appassionò di letteratura classica e moderna, e nello stesso tempo, iniziò a prendere lezioni di musica sviluppando un interesse verso Schubert e Schumann, ma soprattutto per Wagner. Quando nel 1900 conobbe il compositore Alexander von Zemlinsky (insegnante e amico di Arnold Schönberg, l’ideatore della tecnica dodecafonica) nacque una relazione che si protrasse per alcuni mesi; nel frattempo a casa di un’amica conobbe il direttore dell’Opera di Vienna e uno dei più apprezzati compositori dell’epoca,Gustav Mahler. Innamoratosi di Alma (anche se tra loro vi erano ben 19 anni di differenza!) Mahler chiese di sposarla nonostante l’aperta contrarietà di genitori ed amici. Nel marzo del 1902 venne celebrato un matrimonio che la costrinse a cambiare totalmente vita; Mahler infatti era un uomo dal temperamento assai quieto, tanto da rifuggire tutte le serate mondane ed i contatti sociali. Inoltre impedì alla giovane moglie di proseguire gli studi di composizione per dedicarsi totalmente alla famiglia, essendo nate nel frattempo due figlie: Maria che morirà giovanissima e Anna che diverrà poi un’affermata scultrice.

 

Gustav Mahler

Nel 1907 seguì per sei mesi il marito a New York, vivendo per tutto il tempo in un hotel isolata e depressa. Ma nel 1910 presso una località termale conobbe il giovane architetto tedesco (e futuro direttore del Bauhaus) Walter Gropius con cui ebbe una relazione scoperta dal marito a causa di una leggerezza: l’invio di una lettera di Gropius ricevuta erroneamente da questi. Mahler ne subì un brutto colpo tanto da voler sostenere una seduta presso il famoso dottor Freud il quale scrisse della coppia che: 

…la moglie Alma amava suo padre Rudolf Schindler e non poteva che cercare e amare quel tipo di uomo. L’età di Mahler, di cui aveva tanta paura, era proprio ciò che lo rendeva così attraente agli occhi della moglie. Mahler infatti amava sua madre e aveva cercato sempre quel modello in ogni donna. La madre turbata e piena di sofferenze, inconsciamente riappariva nella moglie Alma.

La crisi coniugale del compositore segnò paradossalmente anche il suo massimo successo. Partito nuovamente per gli USA assieme ad Alma (con cui provò a recuperare il rapporto incoraggiandola a coltivare le sue composizioni), ottenne ovazioni ad ogni concerto. Ma la sua malattia al cuore peggiorò e nel 1911, pochi giorni dopo il suo rientro a Vienna, morì all’età di 51 anni.

 

La sposa del vento di Oskar Kokoschka

Divenuta vedova del grande compositore, Alma venne corteggiata da vari contendenti. Strinse quindi una breve relazione col compositore Franz Schreker, poi con l’ex medico Newyorkese del marito (di cui rigettò anche una proposta di matrimonio) e infine col biologo Paul Kammerer cui divenne assistente per alcuni mesi. Ma quando Carl Moll commissionò all’eccentrico pittore Oskar Kokoschka un ritratto di Alma, scattò la passione per quest’uomo dalla personalità esplosiva e morbosa. Da quel momento Kokoschka ritrasse Alma in bozzetti e quadri, di cui il più famoso è senza dubbio La sposa del vento(1913). Gli eccessi e le gelosie del pittore complicarono tutto, specie dopo aver perso prematuramente un figlio frutto della loro unione; tentò più volte di convincere Alma a sposarlo ma lei non accettò mai. Al termine del loro rapporto Kokoschka si arruolò nel reggimento austriaco, essendo scoppiata nel frattempo la Prima Guerra Mondiale, venendo successivamente ferito in battaglia.

 

Un giovane Walter Gropius in divisa militare

Ripresi i contatti con Gropius decise di raggiungerlo a Berlino dove si sposeranno pochi mesi dopo e da cui nascerà la figlia Manon. Negli anni difficili della Grande Guerra, Alma diviene un riferimento culturale per poeti, musicisti, pittori ed artisti che affollavano la sua casa di Vienna. Nel 1917 conobbe lo scrittore Franz Werfel di cui aveva già letto il poema Der Erkennende, avendone tratto un’opera musicale; le frequentazioni sempre più assidue e la crescente intesa con lo scrittore aprirono la strada ad una nuova relazione che sfocerà nella nascita di Martin, figlio (avuto da Werfel) ma che morirà dieci mesi dopo il parto. L’infedeltà della moglie divenne chiara al marito quando riuscì ad ascoltare una conversazione telefonica con l’amante: Gropius a quel punto decise subito di divorziare. Per salvare le apparenze inventò una sua infedeltà con una prostituta, episodio che consentì ad entrambe una repentina separazione e il successivo avvio del terzo matrimonio di Alma alcuni anni dopo. 
Ma il futuro dell’Europa volgeva nuovamente verso la catastrofe: l’ascesa di Hitler e del nazismo ricadeva anche sulle sorti dell’Austria che nel 1938 veniva annessa alla Germania attraverso l’Anschluss. Il clima era divenuto decisamente ostile nei confronti degli ebrei, per questa ragione Alma e il marito fuggirono dal paese.

 

Franz Werfel

Dopo una breve permanenza in Francia la coppia si spostò a Lourdes in attesa del visto per gli USA dove vi giungeranno nell’ottobre del 1940, ampliando la comunità di amici in esilio come Thoman Mann, Max Reinhardt e Arnold Schönberg. In quegli anni Werfel pubblicò Il poema di Bernadette ottenendo un grande successo e l’interessamento di Hollywood per la produzione di un film. Ma anche la salute di Werfel (proprio come quella di Mahler) bussò nuovamente nella vita di Alma, finché nell’agosto del 1945 il terzo ed ultimo marito si accasciò a terra per un fatale arresto cardiaco.

Gli ultimi anni di vita Alma li dedicò alla stesura di un’autobiografia che riuniva gli eccessi di un’esistenza movimentata, i molti amanti e i tanti artisti che l’avevano attorniata e da cui avevano tratto ispirazione. Mahler le aveva dedicato diverse sinfonie: la quinta, la sesta, l’ottava e la decima. L’amicoAlban Berg aveva composto un concerto per violino in onore della figlia Manon, morta nel 1935. Erich Wolfgang Korngold aveva composto per Alma un concerto per violino ed orchestra, mentre Benjamin Britten il Notturno op. 60
Ma chi aveva manifestato con più veemenza la pulsione creativa fu certamente Oskar Kokoschka che le dedicò 450 disegni e tele che la ritraevano da sola o in compagnia del pittore. L’attaccamento morboso alla sua musa aveva toccato punte di parossismo quando l’artista (dopo la fine del loro rapporto) ordinò presso un artigiano di Monaco di Baviera la realizzazione di un feticcio di Alma a grandezza naturale. Attraverso dettagliati disegni, Kokoschka fece ricreare dall’artigiano un pupazzo che riproduceva perfettamente il viso e il corpo della sua amata. Alma così tornò ad essere una silente musa che ritrasse ancora una volta in schizzi e tele. Dopo alcuni anni però, Kokoschka chiamò a raccolta i suoi amici per una festa a base di champagne e musica e l’immancabile presenza del feticcio elegantemente vestito. A notte fonda nel delirio dell’ubriacatura il pittore ruppe una bottiglia di vino sulla testa del pupazzo gettandolo poi in giardino: fu così che si concluse la personale ossessione per la “Sposa del vento”.

 

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Il feticcio (ricreato) di Alma Mahler, dal sito lja.uk.com

Ma la personalità di Alma non si ferma qui, anch’ella curò una sua produzione musicale come alcuniLieder su testi di Rilke, Werfel e Novalis.

Custode degli spartiti di Mahler e infaticabile donna di cultura ebbe anch’ella il suo lato oscuro. Complice un clima di generalizzato antisemitismo (negli anni che precedettero la sua fuga dall’Austria) anche Alma ne venne influenzata. Di Mahler, ebreo convertito al cristianesimo, scrisse nel diario: «…egli s’era ridotto ad essere un piccolo, odioso e corpulento ebreo…» e quando sposò Gropius scrisse del marito che finalmente s’era unita ad un uomo “razzialmente equivalente”. Della prima impressione su Werfel (anch’egli ebreo) scrisse: «…ha le gambe ad arco ed è un ebreo grasso con le labbra carnose e gli occhi a mandorla.» Le numerose allusioni razziali e certe simpatie verso il nazionalsocialismo divennero un problema all’atto della pubblicazione della sua autobiografia, che inevitabilmente venne modificata per evitare guai maggiori.
La “Musa del secolo” morirà nel 1964 all’età di 85 anni presso il suo appartamento di New York.

 
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Libri dimenticati:Troppo fiera,troppo fragile

Post n°3505 pubblicato il 21 Agosto 2012 da odette.teresa1958

Bellissima biografia di Maria Callas di Alfonso Signorini.
Da leggere

 
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Frase delgiorno

Post n°3504 pubblicato il 21 Agosto 2012 da odette.teresa1958

La cosa più deliziosa non è non aver nulla da fare,è aver qualcosa da fare e non farla (Achard)

 
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