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Post n°193 pubblicato il 09 Aprile 2009 da diegobaratono

INDIZI PER UNA SECONDA SFINGE A GIZA ?
08 Aprile 2009 -

Antoine Gigal ha portato al ritrovamento di prove storiche che mostrano che fino al secolo XI d.C. esisteva una seconda Sfinge sul plateau di Gizah, che in seguito è stata smantellata.
Nel 1858, François Auguste Mariette fu incaricato dal duca di Luynes di verificare la dichiarazione di Plinio il Vecchio che la Sfinge era stata costruita, e non era monolitica. Aprì una trincea nei pressi della piramide di Khufu (IV Dinastia, 2589-2566 a.C.) e in un santuario di Iside (risalente al I secolo a.C.), dove trovò la cosiddetta "Stele dell'Inventario". La stele afferma che "durante il regno di Khufu, egli ordinò la costruzione di un monumento della lunghezza della Sfinge". Questo porterebbe logicamente a concludere che la Sfinge fosse già lì, e che la teoria usuale, cioè che la Sfinge sia contemporanea di Khefre (IV dinastia, 2520-2494 a.C.), non è corretta.
Non c'è da stupirsi quindi che la maggioranza degli egittologi provi ad attirare l'attenzione lontano dalla Stele dell'Inventario, perché pone troppi problemi. Alcuni preferiscono affermare che questa stele era un elenco di inventario del tempio di Iside e che, pertanto, dati solo alla XXVI Dinastia. Forse, ma Mariette, il suo scopritore, passò più di dieci anni di ricerca sull'altopiano di Gizeh, e finì per avere la convinzione che la stele fosse stata eretta da Khufu stesso.
Fu il capitano Giovanni Battista Caviglia che, nel 1816, pulì la Sfinge e i templi intorno ad essa dalla sabbia, e attribuì la costruzione della Sfinge a Khefre a causa della vicinanza della sua piramide alla sfinge. Tuttavia, non una sola iscrizione ha confermato questa connessione e la Sfinge non è nemmeno allineata con questa piramide.
Vi è anche un testo del faraone Amenhotep II (ca. 1448-1420 a.C.), in cui la Sfinge è menzionata come "più antica delle piramidi". Poi vi è la famosa Stele dei Sogni di Tuthmosis IV (XVIII Dinastia, 1420-1411 a.C.), in cui alcuni egittologi (troppo frettolosamente) credono di aver visto il nome di Khefre su un pezzo di iscrizione - oggi non più presente - sulla stele, tra le preghiere rivolte ad una divinità, anche se il nome non è, in realtà, in quella posizione, ma solo nel contorno di una sola sillaba, il che è lungi dal rendere conclusiva tale affermazione. Essi hanno inoltre inserito, nella traduzione, una seconda sillaba che non esiste sulla stele stessa!
Tuthmosis IV era solo un principe e, al momento, non un erede al trono. Dopo una battuta di caccia, si riposava all'ombra della testa della Sfinge, che era l'unica parte del monumento ancora al di sopra del terreno - poiché le strutture sottostanti erano tutte coperte dalla sabbia. Nel suo sonno, sognò che la Sfinge gli chiese di essere scoperta dalle sabbie. In cambio, la Sfinge promise di dargli forza e fortuna. Infatti, Tuthmosis decise di dar seguito al suo sogno e divenne subito dopo Faraone, così come molto ricco.
Tuttavia, ciò che è particolarmente interessante sulla Stele di Sogni di Tuthmosis IV è la rappresentazione della Sfinge. Ce ne sono due! Analogamente, si può vedere che due Sfingi siedono sulle costruzioni architettoniche, vale a dire un piccolo tempio con un cancello. L'usuale interpretazione degli egittologi è che questi templi sono semplicemente la rappresentazione di ciò che è presente nella parte anteriore e al sud della Sfinge. Tuttavia, una tale conclusione non dovrebbe soddisfare chiunque, poiché è ben noto che le regole della prospettiva per gli antichi Egizi erano molto severe, e nessun artista ufficiale si sarebbe permesso di allontanarsi dalla realtà di una tale misura.
Soprattutto, nella Stele dell'Inventario, vi è menzione di un fulmine che colpì il tetto di una seconda Sfinge, così come un sicomoro, un albero sacro in quei giorni, che fu bruciato dallo stesso fulmine. Il fulmine segnò l'inizio della fine di questa seconda Sfinge.
Secondo l'archeologo Michael Poe, che fa riferimento a frammenti di papiro del Medio Regno, la seconda Sfinge si trovava faccia a faccia con l'ancora esistente Sfinge. Essa era situata sull'altra sponda del Nilo, e fu distrutta da una violenta piena del fiume Nilo ca. 1000 d.C. La popolazione locale prese pietre dalla struttura per ricostruire i propri villaggi.
Questa tesi è confermata da altri testi, come quelli del grande studioso e geografo arabo Al-Idrisi (1099-1166 d.C.) nelle sue due enciclopedie geografiche (Kitab al Mamalk, Al-Mamsalik e Kitab al Jujori). Egli cita la presenza di due sfingi a Gizah, monumenti che descrive in maniera molto dettagliata: uno è in pessimo stato, lambito dalle acque del Nilo, e diverse sono le pietre mancanti.
Anche altri autori citano l'esistenza di due sfingi. Il famoso storico Musabbihi scrive di una "sfinge minore rispetto alle altre" (probabilmente perché l'altra era ormai molto rovinata a quel tempo), dall'altra parte del Nilo, fatta di mattoni e pietre (Annali di Rubi II, ca. 1024).
In totale, questi racconti presentano prove conclusive che, in origine, vi fossero due sfingi: una, la Sfinge che esiste ancora, una seconda Sfinge sul lato opposto del Nilo, fatta di mattoni, prima danneggiata e in tempi relativamente moderni, nell'XI secolo, usata come una cava, poi completamente smantellata.
Per quanto riguarda la localizzazione esatta della Seconda Sfinge, al momento, ci sono tre possibilità. Il lavoro è reso difficile soprattutto da fatto che la zona ha molti edifici moderni. Sappiamo solo che la Sfinge era dall'altra parte del Nilo, un fiume che era molto più ampio in quei giorni, soprattutto al momento delle inondazioni.
La domanda più importante, tuttavia, è questa: perché non si è più scritto nulla su questa seconda Sfinge? Cosa c'è da nascondere? Perché non ricordare la sua demolizione insieme con la rimozione del rivestimento esterno della Grande Piramide, che è stata ugualmente utilizzata dalla gente del Cairo, per le proprie case? Forse il motivo è più complesso, perché queste Sfingi nascondono un accesso a qualcosa che sta sotto l'altopiano di Gizah? Facciamo notare che nel X secolo d.C. il più grande cronista e storico arabo citò l'esistenza di porte che davano accesso a gallerie sotterranee sotto la Sfinge. Questa, tuttavia, è un'altra storia.
ENGLISH VERSION
A Second Sphinx at Gizeh?
23rd February, 2009
Antoine Gigal has unearthed historical evidence that shows that until the 11th century AD, a Second Sphinx existed on the Gizeh plateau, which has since been dismantled.
In 1858, François Auguste Mariette was charged by the Duke of Luynes to verify the proposition of Pliny the Elder that the Sphinx had been constructed, and was not monolithic. He opened a trench near the pyramid of Khufu (4th Dynasty, 2589-2566 BC) and in a sanctuary of Isis (dating from the 1st century BC), where he found the so-called "Inventory Stele". The stele states that "during the reign of Khufu, he ordered the construction of a monument the length of the Sphinx." This logically concludes that the Sphinx was already there, and that the standard theory, which is that the Sphinx is contemporary with Khafre (4th Dynasty, 2520-2494 BC), is incorrect.
No wonder therefore that the majority of Egyptologists try to turn the attention away from the Inventory Stele, as it poses too many problems. Some prefer to affirm that this stele was a list of the inventory of the temple of Isis and that it therefore dates from the 26th Dynasty only. Maybe, but Mariette, its discoverer, passed more than ten years researching the Gizeh plateau, and walked away with the conviction that the stele was erected by Khufu himself.
It was Captain Giovanni Battista Caviglia who, in 1816, cleaned the Sphinx and its surrounding temples from the sand, and attributed the construction of the Sphinx to Khafre because of the proximity of his pyramid to the Sphinx. However, not a single inscription has confirmed this link and the Sphinx is not even in alignment to this pyramid.
There is also a text from Pharaoh Amenhotep II (ca. 1448-1420 BC), in which the Sphinx is mentioned and is labelled "older than the pyramids". Then there is the famous Dream Stele of Tuthmosis IV (18th Dynasty, 1420-1411 BC), in which certain Egyptologists (all too quickly) believe they have seen the name of Khafre on a piece of the inscription – today no longer present – on the stele, in the praises to a deity, even though the name is not there in reality, but only in the outline of a single syllable, which is long from conclusive in such an affirmation. They have furthermore inserted, in the translation, a second syllable that does not exist on the stele itself!
Tuthmosis IV was only a prince and at the time, no heir to the throne. After a hunt, he reposed in the shadow of the head of the Sphinx, which was the only part of the monument that was still above ground – the underlying structures all covered by sand. In his sleep, he dreamed that the Sphinx asked him to be uncovered from the sands. In return, the Sphinx would give him power and fortune. Indeed, Tuthmosis decided to execute his dream and became soon afterwards Pharaoh, as well as very rich.
However, that what is particularly interesting on the Dream Stele of Tuthmosis IV is the representation of the Sphinx. There are two! Equally, one can see that the two Sphinxes sit on architectural constructions, i.e. a small temple with a gate. The usual interpretation from Egyptologists is that these temples are merely the representation of that what is present in front and to the South of the Sphinx. However, such a conclusion should fail to satisfy anyone, as it is well-known that the rules of perspective for the ancient Egyptians were very strict, and no official artist would allow himself to deviate from reality to such an extent.
Most importantly, in the Inventory Stele, there is mention of a lightning strike that struck the cap of a Second Sphinx, as well as a sycamore tree, a sacred tree in those days, which was burned by the same lightning strike. The lightning strike marked the beginning of the end of this Second Sphinx.
According to archaeologist Michael Poe, who refers to papyrus fragments from the Middle Kingdom, the Second Sphinx was located face to face with the still-existing Sphinx. It was located on the other side of the Nile, and was destroyed by a violent rising of the river Nile ca. 1000 AD. The local people took stones from the structure to rebuild their villages.
This thesis is confirmed by other texts, such as those of the great Arab geographer and scholar Al-I-Drisi (1099-1166 AD) in his two geographical encyclopaedias (Kitab al Mamalk, Al-Mamsalik, and Kitab al Jujori). He mentions the presence of two sphinxes at Gizeh, monuments he describes in great detail: one is in a very bad state, licked by the waters of the Nile, and several stones are missing.
Other authors also mention the existence of two sphinxes. The famous historian Musabbihi writes about a "sphinx smaller than the other" (likely because the other one had deteriorated badly by that time) on the other side of the Nile, made from bricks and stones (Annals of Rubi II, ca. 1024).
In total, these accounts presents conclusive evidence that in origin, there were two sphinxes: one, the Sphinx which still exists; a Second Sphinx on the opposite side of the Nile, made from bricks, at first damaged and in relatively modern times, the 11th century, used as a quarry, thus completely dismantling the structure.
As to the precise location of the Second Sphinx, at the moment, there are three possibilities. The work is made especially hard as the area has many modern buildings. We only know that the Sphinx was on the other side of the Nile, a river that was much wider in those days, especially at the time of the inundations.
The all-important question is, nevertheless, this: why is not more written about this Second Sphinx? What is there to hide? Why not mention its deconstruction together with the removal of the outer lining of the Great Pyramid, which was equally used by the people of Cairo for their homes. Perhaps the reason is more complex: because these Sphinxes hide something that gains access to something underneath the Gizeh plateau? Let us note that in the 10th century AD, the greatest Arab chroniclers and historians mentioned the existence of gates that provided access to subterranean galleries under the Sphinx. That, however, is a different story.
http://www.histories-mysteries.com/2009/02/23/a-second-sphinx-at-gizeh/

 
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