Mondo Jazz
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martedì 9 ottobre 2018 alle 20.30
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Pipe Dream
violoncello, voce, Hank Roberts
pianoforte, Fender Rhodes, Giorgio Pacorig
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batteria, Zeno De Rossi
Registrato il 26 ottobre 2017 a Villa Attems, Lucinico (GO)
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Messaggi del 03/04/2014
Post n°3402 pubblicato il 03 Aprile 2014 da pierrde
Paul Bley ha sempre esercitato su di me una forte attrazione per il suo modo unico e personalissimo di suonare il pianoforte, tra rarefazioni, lirismo, astrattezza e innata capacità di coniugare il silenzio. Un suo nuovo album, per di più dal vivo, è quindi da considerare un evento importante. Ecco le note che lo accompagnano: A rare solo performance by one of jazz's great originals, Canadian pianist Paul Bley, recorded live at the Oslo Jazz Festival in 2008 by Jan Erik Kongshaug and Manfred Eicher. Here Bley, encouraged by an attentive and enthusiastic Norwegian audience shapes music in the moment, plays his own compositions, and brings the music to a fine conclusion in a performance of Sonny Rollins's "Pent-Up House". There is nothing else quite like a Paul Bley concert. As the New York Times noted, "Mr. Bley long ago found a way to express his long, elegant, voluminous thoughts in a manner that implies complete autonomy from its given setting but isn't quite free jazz. The music runs on a mixture of deep historical knowledge and its own inviolable principles." The solo medium is one that Bley first broached on ECM. The 1972 recording Open, To Love was to prove one of the defining works in the unaccompanied genre, and at least as influential in its way as Paul's classic jazz trio albums of the 1960s - such as Footloose!, Touching, Closer - had been. 35 years would elapse before the release of a 'sequel' at ECM, Solo at Mondsee (1709775), with Bley's kaleidoscopic transformations of standard themes in a series of variations. Bley's vision of musical freedom - as Play Blue again makes plain - is inclusive. Even at the height of the 1960s free jazz movement, Bley argued that the aesthetics of earlier jazz could and should be incorporated by a revolutionary art form. His discography and his live appearances have made the case ever since, with radical, intelligent music whose phrases can reference the blues or bebop, Berg or Bird, Ayler and atonality. In or out of the tradition he still sounds like irreducible Bley in every line. His touch is instantly recognisable. Personnel: Paul Bley (piano) Fonte: http://www.propermusic.com/product-details/Paul-Bley-Play-Blue-Oslo-Concert-166737 La prima recensione in rete: (4 stars) A formidable record, full of opaque abstractions with a certain serene mystery to it that somehow connects. Marlbank, (Stephen Graham), 26 March, 2014
http://player.ecmrecords.com/paul-bley--play-blue_oslo-concert/music |
Post n°3401 pubblicato il 03 Aprile 2014 da pierrde
Il 23 settembre, giorno del compleanno di John Coltrane, la storica etichetta Impulse / Resonance rilascerà Offering: Live At Temple University, performance di John Coltrane che ha avuto luogo a Philadelphia meno di un anno prima di morire, l'11 novembre del 1966. La registrazione vede Alice Coltrane al pianoforte, Pharoah Sanders al sax tenore e flauto, Rashied Ali alla batteria e Jimmy Garrison al contrabbasso. Il bootleg di questo concerto è già circolato in passato, ma con una qualità del suono nettamente inferiore (la registrazione è stata rimasterizzata in 96khz/24bit) e con un minutaggio che rappresentava solo una porzione del concerto. Offering comprende l'intera performance di 90 minuti . Sarà disponibile come doppio CD e doppio LP. I brani eseguiti comprendono "Naima", "My Favorite Things", "Crescent", "Leo", e "Offering".L'album è corredato con un libretto di 24 pagine con note di copertina scritte da Ashley Kahn, autore della biografia di Coltrane, A Love Supreme. Una parte delle vendite andrà alla John Coltrane Home, un'organizzazione che preserva l'ex casa di Coltrane in Dix Hills, New York. Ravi Coltrane, figlio di John e Alice ha contribuito ad assemblare la pubblicazione. Ecco cosa ha detto a proposito del disco : For me the Temple recording is an affirmation that no, he didn't exhaust the saxophone. The saxophone was just a tool—one over which he had a master's command. His voice was an extension of the saxophone, as the saxophone was an extension of his voice. When you hear that transition on ‘Leo,’ it’s totally seamless in energy, vibe and intention. |
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